[Kernenergienieuws] Minimaal bedrijf in opslagmijn zoutkoepel Gorleben
Laka Foundation
laka
Wo Jul 30 10:33:11 UTC 2014
Met vandaag weer eens een artikeltje over belangrijke omtwikkelingen
buiten Nederland:
Minimaal bedrijf in opslagmijn zoutkoepel Gorleben
(Herman Damveld)
Gisteren is besloten dat een groot deel van het ondergrondse
gangenstelsel in de zoutkoepel in het Duitse Gorleben in de deelstaat
Nedersaksen niet meer gebruikt en onderhouden zal worden. Daarmee
wordt de opberging van kernafval vrijwel onmogelijk. Gorleben is tot
nu toe de enige plek ter wereld met een opslagmijn in aanbouw in zout
voor hoogradioactief afval en daarmee een voorbeeld voor de
kernindustrie. Dit voorbeeld vervalt nu.
In deze zoutkoepel vindt vanaf 1977 grootschalig onderzoek plaats naar
de berging van radioactief afval. Bij dat onderzoek en de aanleg van
een uitgebreid gangenstelsel, dat 1,5 miljard euro heeft gekost,
ontdekte men onder meer dat de zoutkoepel Gorleben in contact staat
met grondwater. De toenmalige Duitse minister van Milieu en huidige
minister van Economische Zaken Sigmar Gabriėl stelde in augustus 2009
dat Gorleben vanwege de veiligheidsrisico“s ongeschikt is voor opslag
van radioactief afval. Daarop begon een discussie voor een nieuw
begin, die in 2013 leidde tot een wet waarin staat dat er in 2015
criteria moeten komen voor de eindberging, gevolgd door de keuze van
locaties en een uiteindelijke berging vanaf 2050.
Volgens deze wet moet Gorleben open blijven voor het geval deze
zoutkoepel over een jaar of 20 bij het zoeken naar een opslagplaats
toch weer op de lijst komt te staan. Het open houden kan bij een
minimum aan bedrijvigheid, deelden de Bondsregering en de regering van
Nedersaksen gisteren (29 juli 2014) mee. De bestaande twee schachten,
de verbindingwegen daartussen en de minimaal noodzakelijke
infrastructuur moeten in stand blijven. Een groot deel van het
uitgebreide gangenstelsel van de opslagmijn zal niet meer gebruikt en
onderhouden worden. Het onderzoek ter plekke stopt en de boorgaten met
meetapparatuur worden dichtgemaakt. De technische infrastructuur onder
meer voor licht en voldoende frisse lucht wordt ontmanteld.
Bezoekersgroepen zijn ook niet meer welkom om naar de buitenwereld
niet langer de indruk te wekken dat er aan een opbergplaats gewerkt
wordt.
Als gevolg van dit besluit zal het niet gebruikte en onderhouden
gangenstelsel op den duur instorten. Het zout vervormt, de gangen
storten in of slibben dicht. Daarmee wordt een groot deel van de
opslagmijn op korte termijn onbruikbaar.
Het hoogradioactief afval afkomstig uit de opwerkingsfabrieken is de
afgelopen decennia al vast naar Gorleben vervoerd (de zogehete
Castortransporten) en daar tijdelijk opgeslagen. Juist naar Gorleben
omdat dat de transporten naar de eindberging overbodig zou maken.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst