[Kernenergienieuws] Minimaal bedrijf in opslagmijn zoutkoepel Gorleben

Laka Foundation laka
Wo Jul 30 10:33:11 UTC 2014


Met vandaag weer eens een artikeltje over belangrijke omtwikkelingen  
buiten Nederland:

Minimaal bedrijf in opslagmijn zoutkoepel Gorleben
(Herman Damveld)

Gisteren is besloten dat een groot deel van het ondergrondse  
gangenstelsel in de zoutkoepel in het Duitse Gorleben in de deelstaat  
Nedersaksen niet meer gebruikt en onderhouden zal worden. Daarmee  
wordt de opberging van kernafval vrijwel onmogelijk. Gorleben is tot  
nu toe de enige plek ter wereld met een opslagmijn in aanbouw in zout  
voor hoogradioactief afval en daarmee een voorbeeld voor de  
kernindustrie. Dit voorbeeld vervalt nu.

In deze zoutkoepel vindt vanaf 1977 grootschalig onderzoek plaats naar  
de berging van radioactief afval. Bij dat onderzoek en de aanleg van  
een uitgebreid gangenstelsel, dat 1,5 miljard euro heeft gekost,  
ontdekte men onder meer dat de zoutkoepel Gorleben in contact staat  
met grondwater. De toenmalige Duitse minister van Milieu en huidige  
minister van Economische Zaken Sigmar Gabriėl stelde in augustus 2009  
dat Gorleben vanwege de veiligheidsrisico“s ongeschikt is voor opslag  
van radioactief afval. Daarop begon een discussie voor een nieuw  
begin, die in 2013 leidde tot een wet waarin staat dat er in 2015  
criteria moeten komen voor de eindberging, gevolgd door de keuze van  
locaties en een uiteindelijke berging vanaf 2050.

Volgens deze wet moet Gorleben open blijven voor het geval deze  
zoutkoepel over een jaar of 20 bij het zoeken naar een opslagplaats  
toch weer op de lijst komt te staan. Het open houden kan bij een  
minimum aan bedrijvigheid, deelden de Bondsregering en de regering van  
Nedersaksen gisteren (29 juli 2014) mee. De bestaande twee schachten,  
de verbindingwegen daartussen en de minimaal noodzakelijke  
infrastructuur moeten in stand blijven. Een groot deel van het  
uitgebreide gangenstelsel van de opslagmijn zal niet meer gebruikt en  
onderhouden worden. Het onderzoek ter plekke stopt en de boorgaten met  
meetapparatuur worden dichtgemaakt. De technische infrastructuur onder  
meer voor licht en voldoende frisse lucht wordt ontmanteld.  
Bezoekersgroepen zijn ook niet meer welkom om naar de buitenwereld  
niet langer de indruk te wekken dat er aan een opbergplaats gewerkt  
wordt.

Als gevolg van dit besluit zal het niet gebruikte en onderhouden  
gangenstelsel op den duur instorten. Het zout vervormt, de gangen  
storten in of slibben dicht. Daarmee wordt een groot deel van de  
opslagmijn op korte termijn onbruikbaar.

Het hoogradioactief afval afkomstig uit de opwerkingsfabrieken is de  
afgelopen decennia al vast naar Gorleben vervoerd (de zogehete  
Castortransporten) en daar tijdelijk opgeslagen. Juist naar Gorleben  
omdat dat de transporten naar de eindberging overbodig zou maken.


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst