[Kernenergienieuws] HEU/LEU; interventie EZ bij NRG
Laka Foundation
laka
Do Mrt 13 10:50:07 UTC 2014
Vandaag:
** Nederland en non-proliferatie: hoog-verrijkt uranium
** Interventie EZ bij NRG over aanpak tritium-besmetting
---------------------
** Nederland en non-proliferatie: hoog-verrijkt uranium
We zeiden het al: Nederland doet het helemaal niet zo goed als ze
graag willen voorkomen op het gebied van non-proliferatie.
(zie 23 november 2013:
http://www.laka.org/nieuws/2013/nss-iran-en-proliferatie-track-record-nederland-2159/)
Nederland zal de deadline voor de omschakeling van hoog (HEU) naar
laag verrijkt uranium (LEU) voor de productie van medische isotopen in
de HFR niet gaan halen. Die omschakeling was onder zware druk van de
VS bij de vorige nucleaire top in Seoul (2012) afgesproken. Want
oorspronkelijk wilde NRG de HFR helmaal niet meer omschakelen naar
LEU-targets en die pas in de beoogde opvolger Pallas gaan gebruiken.
Maar, zoals gezegd, onder zware druk werd 2015 als deadline voor de
omschakeling naar LEU-targets afgesproken. In een brief aan minister
Timmermans (als voorzitter van de Nuclear Security Summit) schrijven
drie vooraanstaande VS-non-proliferatie-experts: "It would be a grave
embarrassment for your country at the forthcoming summit if the
Netherlands were not perceived as doing everything possible to meet
its commitment from the preceding summit."
Maar top-onderhandelaar De Klerk reageert dat het niet halen van die
afspraak niet zo heel belangrijk is en maakt het bont als hij zegt dat
het niet de verantwoordelijkheid van de overheid is wat de
toeleveranciers doen of laten. Lees hier zijn tenenkrommende interview
met de NOS <http://nos.nl/artikel/622381-missen-deadline-geen-ramp.html>
De drie belangrijkste isotopenproducerende onderzoeksreactoren - de
Canadese NRU, de HFR in Petten, en de BR2 in België - maken allemaal
gebruik van zogenaamde targets met HEU, waarmee vooral molybdeen-99
wordt gemaakt, de ouderisotoop van technetium-99m, voorlopig nog de
meest gebruikte medische isotoop. Jaarlijks gaat het in totaal om
ongeveer 45 kilo HEU (99% U-235), dat ruimschoots geschikt is voor het
maken van een reeks kernwapens. De VS willen daar vanaf om te
voorkomen dat dit proliferatiegevoelige materiaal in handen kan komen
van terroristen. De civiele splijtstof wordt veel minder goed
beveiligd dan precies dezelfde splijtstof die in militaire handen is.
De trage medewerking van Nederland roept een déjà vu gevoel op met de
conversie van de kernbrandstof van de HFR. Al in 1984 riep de VS
Nederland op om hun kernbrandstof in de kernreactor om te zetten van
HEU naar LEU. Ook toen duurde het heel lang voordat Nederland daar
gehoor aan gaf. In 1992 stopten de VS zelfs met de levering van HEU.
De reactor raakte daardoor in 1994 in de problemen. Toch was dat nog
geen reden om de omschakeling naar laag verrijkt uranium door te
zetten. In 1996 werd overwogen om hoog verrijkt uranium uit Rusland te
importeren. Pas in het najaar van 1999 werd duidelijk dat de HFR ging
overschakelen naar laag verrijkt uranium. Een proces dat nog tot 2006
zou duren.
Nederland is voorwaar niet de non-proliferatie wereldkampioen.
------------------------
** Interventie EZ bij NRG over aanpak tritium-besmetting
De Minister van Economische Zaken deelt mee dat hij bij besluit van 3
maart 2014 de Nuclear Research and consultancy Group V.O.F. te Petten
(verder: NRG) op grond van artikel 119 van het Besluit
stralingsbescherming heeft opgedragen om een interventie uit te voeren
conform een door de Minister van Economische zaken goed te keuren plan
van aanpak.
De aanleiding voor de interventie is de in 2012 door NRG
geconstateerde verontreiniging met tritium van grondwater in de bodem
van de Hoge Flux Reactor en daarbuiten. Afgelopen jaar heeft NRG de
plekken met de hoogste concentraties tritium (?hotspots?) gesaneerd.
NRG wil nu overstappen op de definitieve sanering van het terrein. In
het besluit zijn de saneringsnormen opgenomen en de voorwaarden waar
het plan van aanpak voor de sanering aan moet voldoen.
Omdat de stukken waar naar verwezen worden nog niet online staan
(waarom kan dat niet op hetzelfde moment?) is er verder nog niet zo
veel over te vertellen. Ook NRG zelf maakt er (nog) geen melding van.
We zullen er dan nog wel op terug komen?
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst