[Kernenergienieuws] kernafval; congres stralingsslachtoffers

Laka Foundation laka
Di Sep 2 10:27:50 UTC 2014


Vandaag:

** Opslag kernafval in Noord-Nederland

** Congres opvang stralingsslachtoffers


--------------------

** Opslag kernafval in Noord-Nederland

De laatste dagen hebben zich veel politieke partijen opnieuw  
uitgesproken tegen de opslag van radioactief afval in het Noorden. Zo  
is de Christen Unie statenfractie in Friesland en in de provincie  
Groningen vierkant tegen. Ook de statenfracties van Pvda, D66 en  
GroenLinks hebben zich weer duidelijk tegen opslag uitgesproken. In de  
gemeente Stadskanaal (locatie Onstwedde) zijn inmiddels raadsvragen  
gesteld en ook bereidt de CU vragen voor in de Tweede Kamer.  
Aanleiding voor dit is het rapport dat we vorige week hebben  
uitgebracht: Eindberging radioactief afval: gewoon in zoutkoepels  
Noord-Nederland?

De komende weken zijn er een aantal bijeenkomsten in de randstad over  
de eindberging van kernafval en hoe stakeholders daarbij te betrekken.

De regering, en daar doen COVRA, TNO en anderen flink in mee, wil  
graag vasthouden aan het standpunt dat er de komende pakweg 80 jaar  
nog niks besloten hoeft te worden, dat locatiespecifiek onderzoek nog  
helemaal niet aan de orde is, en dat bijeenkomsten dus ook gewoon in  
de randstad gehouden kunnen worden. Want, zo is de redenatie, "we  
hebben de tijdelijke opslag bij de COVRA. Daarna zien we wel verder."

Wij vinden dat onzin. Wij vinden dat deze generatie het probleem zo  
goed mogelijk op moet lossen dat ze zelf heeft gecreëerd. En dat is  
echt heel iets anders dan tot 2100 wachten. Doorschuiven is niet  
oplossen!

Bijeenkomsten:

Donderdag 4 september: bijeenkomst COVRA en EZ in Nieuwspoort in Den  
Haag (10-17 uur), aanmelden via info at covra.nl

Op woensdag 10 september (9.30 ? 16.30 uur) is er zelfs de Nationale  
Stakeholders bijeenkomst; een TNO-bijeenkomst samen met ECN en NRG,  
bij de ECN in Amsterdam, (Radarweg 60) aanmelden via TNO:  
tara.geerdink at tno.nl


----------------------------

** Congres opvang stralingsslachtoffers

Het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in Goes houdt op 11 september 2014  
een "uniek congres over de acute opvang van slachtoffers van nucleaire  
straling. De meeste ziekenhuizen zijn onvoldoende voorbereid op  
stralingsongevallen en daar willen de organisatoren van het congres  
verandering in brengen. Het congres vindt plaats bij medeorganisator  
COVRA in Vlissingen."

http://www.nationalezorggids.nl/ziekenhuizen/nieuws/21973-congres-adrz-over-opvang-stralingsslachtoffers.html


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst