[Kernenergienieuws] Petten en xenon; Belgie: USEC
Laka Foundation
laka
Wo Sep 10 06:58:16 UTC 2014
Vandaag:
** Petten ondermijnt verbod op kernproeven
** België: Doel 1 en 2 langer open?
** Amerikaanse uraniumverrijker failliet, verder onder andere naam.
--------------------------
** Petten ondermijnt verbod op kernproeven
Al een paar weken geleden, maar toch een interessante column van Lucas
Reijnders in het Ouderenjournaal: Petten ondermijnt verbod op
kernproeven door productie van xenon niet te willen verminderen.
Lees het op:
http://www.ouderenjournaal.nl/columns/2014/08/22/fietsen-de-duinen/
-----------------------
** België: Doel 1 en 2 langer open?
Belgische media berichten nu dat het nieuwe kabinet dicht bij een
afspraak is en dat Doel 1 en 2 langer open blijven en niet sluiten in
2015, zoals meermalen afgesproken.
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/2045979/2014/09/10/Doel-1-en-2-langer-open.dhtml
over problemen met België en de kernuitstap:
http://www.laka.org/nieuws/2014/sabotage-van-kernuitstap-belgie-2791/
-----------------
** Amerikaanse uraniumverrijker failliet, verder onder andere naam.
Het al aangekondigde faillissement van USEC (US Enrichment Company) is
afgelopen vrijdag bevestigd. USEC, ooit de grootste speler op de
wereldmarkt, door hun gigantische gasdiffusie fabrieken deels nog uit
het Manhattan-project (om in WO-II de atoombom te maken) is juist door
die verouderde technologie weggeconcurreerd door de
centrifugeverrijking. De wet van de remmende voorsprong.
Maar het bedrijf blijft gewoon uranium verrijken: het is namelijk
"vital to national security". De Amerikaanse wetgeving en
internationale verdragen eisen dat verrijking van uranium voor het
kernwapenprogramma gebeurt met technologie van US-origine. Dus het
bedrijf wordt omgedoopt tot Centus Energy Corp. De andere
belangrijkste wereldspelers zijn Areva (Frans), Urenco (Nl, G-B, D en
Fr), Tenex (Rusland).
Er is nog wel een verrijkingsfabriek in ontwikkeling in de VS (de ACP,
American Centrifuge Plant) maar dat schiet niet op. Er is te weinig
geld sinds de overheid in 2011 een gevraagde subsidie van 2 miljard
weigerde ("unproven technology") . Nu het faillissement van USEC zeker
is, verwacht men hier wel weer meer steun (lees geld) voor te krijgen.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst