[Kernenergienieuws] Delta zelfstandig verder; uranium-voorrraad; Japan
Laka Foundation
laka
Di Sep 16 11:40:39 UTC 2014
Vandaag:
** Delta: zelfstandig verder
** Nog uranium door minder kerncentrales
** Vandaag is Japan 1 jaar kernenergie-vrij.
---------------------
** Delta: zelfstandig verder
Delta algemeen-directeur Arnoud Kamerbeek laat vanmorgen in een
interview met de PZC weten dat het bedrijf zelfstandig verder gaat.
Dus geen fusie of overname, wel verkoop van de dochter Indaver
(verwerker van industrieel afval) om de schulden (600 miljoen) af te
betalen. Indaver is eigenlijk de belangrijkste verdiener binnen het
multi-utility bedrijf en zorgt voor een kwart van de omzet. Met de
verkoop wil Delta tussen de 50 en 100% van hun schulden aflossen.
Nog een belangrijk onderwerp is de (gedwongen) splitsing tussen het
energiebedrijf en het netwerkbedrijf. Volgend jaar doet de Hoge Raad
daar uitspraak over. Dan is het aan de minister (en Kamer) of Delta
(en ook Eneco) hun netwerk moeten opgeven. Mocht dat zo zijn, dat
houdt Delta op te bestaan, zegt Kamerbeek. Afzonderlijke onderdelen
worden dan verkocht. Een onderdeel daarvan is EPZ met de kerncentrale
(maar het hele woord kerncentrale komt niet in het interview voor).
"Duurzaam is de toekomst" volgens hem.
Afgelopen week werd duidelijk dat gesprekken over een fusie met Eneco
spaak liepen, onder andere over de kerncentrale die niet past binnen
het groene bedrijfsmodel van Eneco. De aandeelhouders zijn boos dat ze
dat uit de krant moesten vernemen. En juist van die aandeelhouders
kwam de opdracht om te kijken naar verkoop of fusie om dat zelfstandig
verder gaan als meest riskante optie werd gezien.
----------------------
** Nog uranium door minder kerncentrales
(Herman Damveld)
Er is nog uranium voor de komende tientallen jaren. De reden hiervoor
is simpel: er zijn veel minder kerncentrales in bedrijf dan in het
verleden verwacht werd.
Het Nucleaire Energie Agentschap (NEA) te Parijs heeft op 12 september
het rapport ?Uranium 2014: Resources, Production and Demand?
uitgebracht. Dit rapport staat ook wel bekend als ?Red Book? en
verschijnt om de drie jaar.
Het NEA geeft aan hoeveel uranium er gebruikt wordt en wat de
voorraden zijn. Alle kerncentrales wereldwijd met een vermogen van
372.000 Megawatt gebruiken in 2014 bijna 60.000 ton uranium. Volgens
het NEA, een instituut dat vóór kernenergie is, zijn de bewezen en
geschatte voorraden 4,6 miljoen ton. Daar komt nog eens 3,0 miljoen
ton bij op grond van redelijk betrouwbare gegevens die nog nader
getoetst moeten worden. Samen gaat het dan om 7,7 miljoen ton, die
het NEA de ?geïdentificeerde voorraad? noemt. Daarnaast schat het NEA
de niet-ontdekte en speculatieve voorraden uranium op 7,6 miljoen ton.
Hoelang die bewezen en geschatte voorraad van 4,6 miljoen ton uranium
meegaat is natuurlijk afhankelijk van de vraag. Bij het huidige
gebruik van uranium is die voorraad over 76 jaar op (76 maal huidig
jaarlijks verbruik van 60.000 ton). Als we daar de 3 miljoen ton nader
aan te tonen voorraad bij optellen, komen we op 126 jaar.
Vier jaar geleden was de vraag nog 66.500 ton uranium per jaar. Dat
komt doordat toen nog alle Japanse en Duitse kerncentrales in bedrijf
waren. Als we dat als uitgangspunt nemen, zou er nog voor 115 jaar
voorraad zijn in plaats van 126 jaar.
Hier zien we dus de betrekkelijkheid van het noemen van een aantal
jaren. Dat blijkt des te meer als we er nog een ander voorbeeld bij
halen. In 1976 schatte het Internationaal Atoom Energie Agentschap
(IAEA) dat in het jaar 2000 kerncentrales wereldwijd een vermogen van
2.300.000 Megawatt (MW) zouden hebben. Als die IAEA-verwachting was
uitgekomen, zou er vanaf 2000 jaarlijks 430.000 ton uranium nodig zijn
geweest als brandstof voor die kerncentrales: vanaf 2000 tot eind van
dit jaar gaat het in dit voorbeeld om 6,5 miljoen ton uranium. Dat zou
echter wel betekend hebben dat de bewezen en redelijk zeker geschatte
voorraad uranium van 4,6 miljoen ton, nu al op zou zijn geweest.
Doordat er veel minder kerncentrales gebouwd zijn dan in de jaren 70
werd verwacht, kan de kernindustrie beweren dat men nog lang vooruit
kan met uranium.
----------------------------------
** Vandaag is Japan 1 jaar kernenergie-vrij.
Een jaar geleden werden 2 reactoren die vlak daarvoor als enige
opgestart waren na het ongeluk in Fukushima (maart 2011) weer
stilgelegd. In dat jaar is er veel gebeurd.
Lees een aardige column van Greenpeace International (Engels):
http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/nuclear-reaction/one-year-nuclear-free-Japan/blog/50594/
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst