[Kernenergienieuws] Delta zelfstandig verder; uranium-voorrraad; Japan

Laka Foundation laka
Di Sep 16 11:40:39 UTC 2014


Vandaag:

** Delta: zelfstandig verder

** Nog uranium door minder kerncentrales

** Vandaag is Japan 1 jaar kernenergie-vrij.


---------------------

** Delta: zelfstandig verder

Delta algemeen-directeur Arnoud Kamerbeek laat vanmorgen in een  
interview met de PZC weten dat het bedrijf zelfstandig verder gaat.  
Dus geen fusie of overname, wel verkoop van de dochter Indaver  
(verwerker van industrieel afval) om de schulden (600 miljoen) af te  
betalen. Indaver is eigenlijk de belangrijkste verdiener binnen het  
multi-utility bedrijf en zorgt voor een kwart van de omzet. Met de  
verkoop wil Delta tussen de 50 en 100% van hun schulden aflossen.

Nog een belangrijk onderwerp is de (gedwongen) splitsing tussen het  
energiebedrijf en het netwerkbedrijf. Volgend jaar doet de Hoge Raad  
daar uitspraak over. Dan is het aan de minister (en Kamer) of Delta  
(en ook Eneco) hun netwerk moeten opgeven. Mocht dat zo zijn, dat  
houdt Delta op te bestaan, zegt Kamerbeek. Afzonderlijke onderdelen  
worden dan verkocht. Een onderdeel daarvan is EPZ met de kerncentrale  
(maar het hele woord kerncentrale komt niet in het interview voor).  
"Duurzaam is de toekomst" volgens hem.

Afgelopen week werd duidelijk dat gesprekken over een fusie met Eneco  
spaak liepen, onder andere over de kerncentrale die niet past binnen  
het groene bedrijfsmodel van Eneco. De aandeelhouders zijn boos dat ze  
dat uit de krant moesten vernemen. En juist van die aandeelhouders  
kwam de opdracht om te kijken naar verkoop of fusie om dat zelfstandig  
verder gaan als meest riskante optie werd gezien.


----------------------

** Nog uranium door minder kerncentrales
(Herman Damveld)

Er is nog uranium voor de komende tientallen jaren. De reden hiervoor  
is simpel: er zijn veel minder kerncentrales in bedrijf dan in het  
verleden verwacht werd.
Het Nucleaire Energie Agentschap (NEA) te Parijs heeft op 12 september  
het rapport ?Uranium 2014: Resources, Production and Demand?  
uitgebracht. Dit rapport staat ook wel bekend als ?Red Book? en  
verschijnt om de drie jaar.

Het NEA geeft aan hoeveel uranium er gebruikt wordt en wat de  
voorraden zijn. Alle kerncentrales wereldwijd met een vermogen van  
372.000 Megawatt gebruiken in 2014 bijna 60.000 ton uranium. Volgens  
het NEA, een instituut dat vóór kernenergie is, zijn de bewezen en  
geschatte voorraden 4,6 miljoen ton. Daar komt nog eens 3,0 miljoen  
ton bij op grond van redelijk betrouwbare gegevens die nog nader  
getoetst moeten worden.  Samen gaat het dan om 7,7 miljoen ton, die  
het NEA de ?geïdentificeerde voorraad? noemt. Daarnaast schat het NEA  
de niet-ontdekte en speculatieve voorraden uranium op 7,6 miljoen ton.

Hoelang die bewezen en geschatte voorraad van 4,6 miljoen ton uranium  
meegaat is natuurlijk afhankelijk van de vraag. Bij het huidige  
gebruik van uranium is die voorraad over 76 jaar op (76 maal huidig  
jaarlijks verbruik van 60.000 ton). Als we daar de 3 miljoen ton nader  
aan te tonen voorraad bij optellen, komen we op 126 jaar.

Vier jaar geleden was de vraag nog 66.500 ton uranium per jaar. Dat  
komt doordat toen nog alle Japanse en Duitse kerncentrales in bedrijf  
waren. Als we dat als uitgangspunt nemen, zou er nog voor 115 jaar  
voorraad zijn in plaats van 126 jaar.

Hier zien we dus de betrekkelijkheid van het noemen van een aantal  
jaren. Dat blijkt des te meer als we er nog een ander voorbeeld bij  
halen. In 1976 schatte het Internationaal Atoom Energie Agentschap  
(IAEA) dat in het jaar 2000 kerncentrales wereldwijd een vermogen van  
2.300.000 Megawatt (MW) zouden hebben. Als die IAEA-verwachting was  
uitgekomen, zou er vanaf 2000 jaarlijks 430.000 ton uranium nodig zijn  
geweest als brandstof voor die kerncentrales: vanaf 2000 tot eind van  
dit jaar gaat het in dit voorbeeld om 6,5 miljoen ton uranium. Dat zou  
echter wel betekend hebben dat de bewezen en redelijk zeker geschatte  
voorraad uranium van 4,6 miljoen ton, nu al op zou zijn geweest.  
Doordat er veel minder kerncentrales gebouwd zijn dan in de jaren 70  
werd verwacht, kan de kernindustrie beweren dat men nog lang vooruit  
kan met uranium.


----------------------------------

** Vandaag is Japan 1 jaar kernenergie-vrij.

Een jaar geleden werden 2 reactoren die vlak daarvoor als enige  
opgestart waren na het ongeluk in Fukushima (maart 2011) weer  
stilgelegd. In dat jaar is er veel gebeurd.

Lees een aardige column van Greenpeace International (Engels):
http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/nuclear-reaction/one-year-nuclear-free-Japan/blog/50594/


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst