[Kernenergienieuws] Pallas; staatsdeelnemingen
Laka Foundation
info
Wo Feb 4 14:49:11 UTC 2015
Vandaag:
** Stemwijzer N-Holland: vraag over nieuwe reactor
** Vragen over Beheer Staatsdeelnemingen (Urenco en Covra)
--------------------
** Stemwijzer N-Holland: vraag over nieuwe reactor
In de stemwijzer voor de Provinciale Staten verkiezingen van de
provincie Noord-Holland is een voor ons interessante vraag opgenomen.
Namelijk vraag 14: Onderzoekskernreactor Petten
?De provincie moet de steun aan de bouw van een nieuwe
onderzoekskernreactor in Petten stopzetten?
Er zijn vijf partijen die het eens zijn met die stelling: PvdD,
GroenLinks, SP, Vrouwenpartij en de M+ Partij (Multicultureel Plus
Partij)
De rest (inclusief de PvdA, CU, D66, Piratenpartij) zijn het oneens.
Dat wil overigens nog niet meteen zeggen dat ze principieel voor de
bouw van de onderzoeksreactor zijn. Zo neigen D66 en PvdA steeds meer
naar een herbezinning voordat er meer geld naar toe gaat. Ze willen
(gezien hun motie van begin december) een nieuwe businesscase en,
vooral, een overzicht van geïnteresseerde partijen die willen
investeren. Want zoals misschien bekend, moet de Pallas-reactor
volledig privaat gefinancierd worden, maar met investeerders wil het
niet vlotten.
Lees meer over die nieuwe onderzoeksreactor Pallas en vooral over de
alternatieven ervoor:
www.laka.org/medische_isotopen.html
of op Kernenergienieuws: http://www.laka.org/nieuws/categorie/pallas-petten/
-----------------------------------
** Vragen over Beheer Staatsdeelnemingen (Urenco en Covra)
Naar aanleiding van het ?overigens pas in december 2014 verschenen-
Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen 2013 zijn er ook een stuk of 20
vragen gesteld over de mogelijke verkoop van Urenco en de mogelijkheid
om aandelen bij te kopen zodat Nederland een meerderheid krijgt in de
uraniumverrijker.[1]
Ook zijn er een aantal vragen over de Covra en dan vooral over de
verliezen van het Waarborgfonds Eindberging.[2] De Covra is
verantwoordelijk voor de huidige en toekomstige opberging van al het
Nederlandse radioactief afval. Ook de eindberging, die gepland is ver
na 2100. Om dat dan tegen die tijd te kunnen betalen is er nu een
Waarborgfonds Eindberging. Want het hele Nederlandse beleid omtrent
reserveringen voor toekomstige ontmanteling van nucleaire installaties
en opslag van kernafval, is gebaseerd op groei van vermogen. Er wordt
nu gespaard en belegd zodat er over 20, 30, 100 jaar voldoende geld
is. Maar in 2013 is dat vermogen niet toe, maar juist afgenomen.
Stichting Laka heeft ondertussen met een beroep op de Wet Openbaarheid
van Bestuur om documenten over dat Waarborgfonds en de beleggingen die
geleid hebben tot de verliezen gevraagd, maar nog niet gekregen. De
beslissingstermijn daarover is al een keer verlengd. Meer volgt dus
ongetwijfeld als de vragen door het ministerie van Financien
beantwoord worden of als er een beslissing op ons WOB-verzoek komt.
[1] https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2015D03225.html
[2]
http://www.laka.org/nieuws/2014/waarborgfonds-eindberging-verlies-op-beleggingen-3182/
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst