[Kernenergienieuws] Jodiumdistributie; kort buitenlands

Laka Foundation info
Do Feb 12 13:50:39 UTC 2015


Met vandaag:

** Jodiumdistributie in Twente


Kort buitenland:

* Doel 1 dicht, maar voor hoelang?

* Londen flink boos op Wenen

* Rusland wil kerncentrale aan Egypte leveren


--------------

** Jodiumdistributie in Twente

Voor de zomer moeten 7.000 mensen in de gemeentes Dinkelland en Losser  
jodiumpillen thuis hebben ontvangen.[1] De pillen zijn voor het geval  
er iets misgaat met de kerncentrale in Lingen en moeten dan, mits op  
het juiste moment ingenomen, voorkomen dat de schildklier radioactief  
jodium opneemt.

Sinds enkele jaren liggen er in Hengelo ruim een half miljoen  
jodiumtabletten opgeslagen die bij een kernramp in Twente verdeeld  
moeten worden. Bij de harmonisatie van de rampenplannen met de ons  
omringende landen, afgelopen zomer [2], is een grotere evacuatie-zone  
afgesproken, maar ook een grotere zone waarin jodiumtabletten  
beschikbaar moeten zijn aan iedereen onder de 18 en zwangere vrouwen.  
De zone is nu 100 km en behelst een groot gedeelte van Noord- en  
Oost-Nederland. Daarom is begin november besloten nog eens een half  
miljoen pillen extra op te slaan.[3]

Er blijft ook een distributie-zone van 25 km waarin jodiumpillen  
beschikbaar moeten zijn voor iedereen onder de 40 jaar. Er is in de  
regio overigens flink gediscussieerd of de jodiumtabletten preventief  
verspreid moeten worden of pas op het moment van een kernramp. Hoewel  
er nadelen kleven aan preventief verspreiden (kwijtraken, te vroeg  
innemen, etc), is er, zo is de verwachting, niet voldoende tijd om pas  
uit te gaan delen bij een kernramp. Daarom gaat de Veiligheidsregio  
Twente in het gebied van 25km rond Lingen de tabletten preventief te  
verspreiden. Het gaat om ongeveer 7000 mensen.

Ook in Zeeland (kerncentrale Borssele) en West-Brabant (Doel) zijn er  
preventief jodiumpullen uitgedeeld.[4]

Links:
[1]  
http://www.tubantia.nl/regio/dinkelland/jodiumpillen-voor-de-zomer-op-de-deurmat-in-dinkelland-en-losser-1.4759057
[2]  
http://www.laka.org/nieuws/2014/harmonisering-rampenplannen-aanscherping-maatregelen-nederland-2732/
[3] http://www.laka.org/nieuws/2014/1-miljoen-jodium-tabletten-3076/
[4] http://www.laka.org/nieuws/2013/jodiumpillen-rond-borssele-en-doel-1768/


------------------------

Kort buitenlands nieuws

** Doel 1 dicht, maar voor hoelang?

Komende zondag gaat de Belgische kerncentrale Doel 1 na 40 jaar in  
bedrijf dicht. De brandstof zal uit de centrale gehaald worden en voor  
Doel 2 gebruikt worden. Voor Doel 2 loopt die 40 jaar af op 1 december  
van dit jaar. Veertig jaar is de wettige termijn geregeld in de  
Belgische ?uitstap?.
Tot zover het goede nieuws. Het nieuwe kabinet heeft namelijk  
aangegeven dat de kerncentrales 10 jaar langer kunnen openblijven. Die  
onderhandelingen zijn echter nog (lang) niet afgerond en er zijn  
problemen die opgelost moeten worden (bijvoorbeeld veel  
veiligheidsinvesteringen). Electrabel, de exploitant van Doel, heeft  
al wel een optie genomen voor brandstof na december, maar dat Doel 1  
ooit weer opgestart wordt is nog lang niet zeker.
Afgelopen week was er nog een incident in Doel 1en 2: een van de  
koelwater systemen was onbeschikbaar. Die zijn belangrijk omdat ze in  
geval van een ongeval de warmte moeten afvoeren.[2] Doel 3 ligt al  
lang stil in verband met scheurtje sin het reactorvat. Doel 4 lag  
vorig jaar enkele maanden dicht door (ws) sabotage aan de turbines.

[1] http://www.laka.org/nieuws/2014/sabotage-van-kernuitstap-belgie-2791/
[2] www.fanc.be

-------------
** Londen flink boos op Wenen

Het Verenigd Koninkrijk (VK)  is boos op Oostenrijk en uit een geheim  
document [1] blijkt dat ze alles in het stelling zullen brengen om  
Oostenrijk in diskrediet te brengen: 'embrace any future opportunity  
that arises to sue or damage Austria'. Waar gaat dat over? Het VK  
heeft een flink aantal  maatregelen genomen om de bouw van nieuwe  
kerncentrales mogelijk te maken, in totaal is er ongeveer 20 miljard  
subsidie voor 2 kerncentrales in Hinkley Point. De Europese Commissie  
heeft dat goedgekeurd, grotendeels gebaseerd op het Euratom Verdrag  
uit 1957 waarin staat dat kernenergie gepromoot moet worden.[2]  
Oostenrijk heeft aangekondigd die beslissing van de Europese Commissie  
aan te vechten. En daar is het Britse kabinet blijkbaar flink pissig  
over: ?The UK is systematically elaborating countermeasures harmful to  
Austria ... Further escalation ensuing the complaint is not to be  
ruled out.?
Het is van belang dat Oostenrijk gesteund wordt en ze volhard in het  
voornemen de Hinkley Point beslissing aan te vechten.

[1]   
http://www.theecologist.org/News/news_round_up/2750993/uk_threatens_austria_over_hinkley_c_legal_challenge.html
[2] http://www.laka.org/nieuws/?p=3263/

----------
** Rusland wil kerncentrale aan Egypte leveren

Bericht uit de media van gisteren: Moskou is van plan Egypte een  
kerncentrale te leveren. We dachten al dat we dat vaker gehoord hadden  
en doken ons enorme archief in. Dit is een bericht uit de Volkskrant  
van 21 oktober 1974: ?Moskou wil Egypte kerncentrale leveren.?  Ook  
toen niet gelukt! Kijk op: www.laka.org/pics/volkskrant_21-10-1974.jpg

Overigens, als je de Russen moet geloven, gaan ze zo ongeveer iedereen  
kerncentrales leveren. Een paar landen die door hen genoemd worden:  
Algerije, Bangladesh, China, Egypte, Finland, Hongarije, India, Iran,  
Jordanië, Vietnam, Turkije, Wit-Rusland, Zuid-Afrika. Het verhaal van  
de soep en niet zo heet gegeten worden?

Maar blijft wel dat een land dat bijna failliet is een enorme drang  
heeft buitenlandse orders binnen te slepen. Rosatom, het staatsbedrijf  
dat de orders uitvoert, beloofd vaak enorm lage bouwkosten met daarbij  
de belofte dat Rusland al het radioactieve afval terugneemt. Hiermee  
hopen ze vooral landen die beginnen met kernenergie over de streep te  
slepen..

Voor de liefhebbers een rapport van Greenpeace International over Rosatom:
http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/nuclear-reaction/rosatom-the-risks-of-nuclear-politics/blog/51029/

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst