[Kernenergienieuws] Jodiumdistributie; kort buitenlands
Laka Foundation
info
Do Feb 12 13:50:39 UTC 2015
Met vandaag:
** Jodiumdistributie in Twente
Kort buitenland:
* Doel 1 dicht, maar voor hoelang?
* Londen flink boos op Wenen
* Rusland wil kerncentrale aan Egypte leveren
--------------
** Jodiumdistributie in Twente
Voor de zomer moeten 7.000 mensen in de gemeentes Dinkelland en Losser
jodiumpillen thuis hebben ontvangen.[1] De pillen zijn voor het geval
er iets misgaat met de kerncentrale in Lingen en moeten dan, mits op
het juiste moment ingenomen, voorkomen dat de schildklier radioactief
jodium opneemt.
Sinds enkele jaren liggen er in Hengelo ruim een half miljoen
jodiumtabletten opgeslagen die bij een kernramp in Twente verdeeld
moeten worden. Bij de harmonisatie van de rampenplannen met de ons
omringende landen, afgelopen zomer [2], is een grotere evacuatie-zone
afgesproken, maar ook een grotere zone waarin jodiumtabletten
beschikbaar moeten zijn aan iedereen onder de 18 en zwangere vrouwen.
De zone is nu 100 km en behelst een groot gedeelte van Noord- en
Oost-Nederland. Daarom is begin november besloten nog eens een half
miljoen pillen extra op te slaan.[3]
Er blijft ook een distributie-zone van 25 km waarin jodiumpillen
beschikbaar moeten zijn voor iedereen onder de 40 jaar. Er is in de
regio overigens flink gediscussieerd of de jodiumtabletten preventief
verspreid moeten worden of pas op het moment van een kernramp. Hoewel
er nadelen kleven aan preventief verspreiden (kwijtraken, te vroeg
innemen, etc), is er, zo is de verwachting, niet voldoende tijd om pas
uit te gaan delen bij een kernramp. Daarom gaat de Veiligheidsregio
Twente in het gebied van 25km rond Lingen de tabletten preventief te
verspreiden. Het gaat om ongeveer 7000 mensen.
Ook in Zeeland (kerncentrale Borssele) en West-Brabant (Doel) zijn er
preventief jodiumpullen uitgedeeld.[4]
Links:
[1]
http://www.tubantia.nl/regio/dinkelland/jodiumpillen-voor-de-zomer-op-de-deurmat-in-dinkelland-en-losser-1.4759057
[2]
http://www.laka.org/nieuws/2014/harmonisering-rampenplannen-aanscherping-maatregelen-nederland-2732/
[3] http://www.laka.org/nieuws/2014/1-miljoen-jodium-tabletten-3076/
[4] http://www.laka.org/nieuws/2013/jodiumpillen-rond-borssele-en-doel-1768/
------------------------
Kort buitenlands nieuws
** Doel 1 dicht, maar voor hoelang?
Komende zondag gaat de Belgische kerncentrale Doel 1 na 40 jaar in
bedrijf dicht. De brandstof zal uit de centrale gehaald worden en voor
Doel 2 gebruikt worden. Voor Doel 2 loopt die 40 jaar af op 1 december
van dit jaar. Veertig jaar is de wettige termijn geregeld in de
Belgische ?uitstap?.
Tot zover het goede nieuws. Het nieuwe kabinet heeft namelijk
aangegeven dat de kerncentrales 10 jaar langer kunnen openblijven. Die
onderhandelingen zijn echter nog (lang) niet afgerond en er zijn
problemen die opgelost moeten worden (bijvoorbeeld veel
veiligheidsinvesteringen). Electrabel, de exploitant van Doel, heeft
al wel een optie genomen voor brandstof na december, maar dat Doel 1
ooit weer opgestart wordt is nog lang niet zeker.
Afgelopen week was er nog een incident in Doel 1en 2: een van de
koelwater systemen was onbeschikbaar. Die zijn belangrijk omdat ze in
geval van een ongeval de warmte moeten afvoeren.[2] Doel 3 ligt al
lang stil in verband met scheurtje sin het reactorvat. Doel 4 lag
vorig jaar enkele maanden dicht door (ws) sabotage aan de turbines.
[1] http://www.laka.org/nieuws/2014/sabotage-van-kernuitstap-belgie-2791/
[2] www.fanc.be
-------------
** Londen flink boos op Wenen
Het Verenigd Koninkrijk (VK) is boos op Oostenrijk en uit een geheim
document [1] blijkt dat ze alles in het stelling zullen brengen om
Oostenrijk in diskrediet te brengen: 'embrace any future opportunity
that arises to sue or damage Austria'. Waar gaat dat over? Het VK
heeft een flink aantal maatregelen genomen om de bouw van nieuwe
kerncentrales mogelijk te maken, in totaal is er ongeveer 20 miljard
subsidie voor 2 kerncentrales in Hinkley Point. De Europese Commissie
heeft dat goedgekeurd, grotendeels gebaseerd op het Euratom Verdrag
uit 1957 waarin staat dat kernenergie gepromoot moet worden.[2]
Oostenrijk heeft aangekondigd die beslissing van de Europese Commissie
aan te vechten. En daar is het Britse kabinet blijkbaar flink pissig
over: ?The UK is systematically elaborating countermeasures harmful to
Austria ... Further escalation ensuing the complaint is not to be
ruled out.?
Het is van belang dat Oostenrijk gesteund wordt en ze volhard in het
voornemen de Hinkley Point beslissing aan te vechten.
[1]
http://www.theecologist.org/News/news_round_up/2750993/uk_threatens_austria_over_hinkley_c_legal_challenge.html
[2] http://www.laka.org/nieuws/?p=3263/
----------
** Rusland wil kerncentrale aan Egypte leveren
Bericht uit de media van gisteren: Moskou is van plan Egypte een
kerncentrale te leveren. We dachten al dat we dat vaker gehoord hadden
en doken ons enorme archief in. Dit is een bericht uit de Volkskrant
van 21 oktober 1974: ?Moskou wil Egypte kerncentrale leveren.? Ook
toen niet gelukt! Kijk op: www.laka.org/pics/volkskrant_21-10-1974.jpg
Overigens, als je de Russen moet geloven, gaan ze zo ongeveer iedereen
kerncentrales leveren. Een paar landen die door hen genoemd worden:
Algerije, Bangladesh, China, Egypte, Finland, Hongarije, India, Iran,
Jordanië, Vietnam, Turkije, Wit-Rusland, Zuid-Afrika. Het verhaal van
de soep en niet zo heet gegeten worden?
Maar blijft wel dat een land dat bijna failliet is een enorme drang
heeft buitenlandse orders binnen te slepen. Rosatom, het staatsbedrijf
dat de orders uitvoert, beloofd vaak enorm lage bouwkosten met daarbij
de belofte dat Rusland al het radioactieve afval terugneemt. Hiermee
hopen ze vooral landen die beginnen met kernenergie over de streep te
slepen..
Voor de liefhebbers een rapport van Greenpeace International over Rosatom:
http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/nuclear-reaction/rosatom-the-risks-of-nuclear-politics/blog/51029/
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst