[Kernenergienieuws] ontmanteling KCB; historisch afval; Energie-unie
Laka Foundation
info
Wo Feb 25 12:24:59 UTC 2015
Met vandaag:
** Antwoorden over Ontmantelingsfonds kerncentrale Borssele
** Minister: geen m.e.r. nodig veranderen Kew-vergunning NRG
** Concepttekst Energie-Unie: wel schaliegas, geen kernenergie
---------------------------
** Antwoorden over Ontmantelingsfonds kerncentrale Borssele
Gisteren zijn de vragen beantwoordt[1] die door de Zeeuwse
Statenfractie van GroenLinks waren gesteld aan de Gedeputeerde Staten
van de provincie Zeeland. Ze gingen vooral, naar aanleiding van een
notitie van WISE[2], over het fonds van EPZ[3] voor de ontmanteling
(?amovering?) van de kerncentrale Borssele. Ook de provincie praat in
deze antwoorden EPZ opnieuw na: omdat de ontmanteling van de
kerncentrale vanaf 2034 precies 489 miljoen euro kost (prijspeil
2013), is er eind 2033 voldoende geld betaald door de afnemers van de
elektriciteit (Delta en RWE). ?Eind 2033 zal(?) deze "voorziening
amovering kerncentrale", zijn gegroeid tot circa ? 500 miljoen. Op dat
moment is er, naar de huidige inzichten, voldoende kapitaal opgebouwd
om aan de amoveringsverplichting van de kerncentrale te kunnen voldoen.?
WISE heeft nog steeds een aantal vragen[4] waarvan de belangrijkste
is: wat er toch tussen 2004 en 2013 gebeurd? Als er in 2004 al 145
miljoen euro beschikbaar was, waarom is er dan in 2012 maar 80 miljoen
euro overgemaakt aan de onafhankelijke stichting die de gelden moet
gaan beheren?
[1]
https://zeeland.groenlinks.nl/nieuws/toekomstige-kosten-kerncentrale-borssele
[2]
http://www.wisenederland.nl/sites/default/files/images/Antwoorden%20van%20EPZ%20op%20aanvullende%20vragen%20WISE%202015.pdf
[3] EPZ is de exploitant van de kerncentrale in Borssele. Delta (70%)
en RWE (30%) zijn de eigenaren van EPZ. Delta is weer voor 50% van de
provincie Zeeland, de andere 50% van Delta is van gemeentes in vooral
Zeeland.
[4] http://www.wisenederland.nl/er-genoeg-geld-voor-sloop-borssele-deel-3
---------------------
** Minister: geen m.e.r. nodig veranderen Kew-vergunning NRG
De ANVS heeft namens minister Kamp besloten dat er voor het veranderen
van de kernenergiewet-vergunning in verband met het bouwen van een
beladingsinstallatie voor de afvoer van het historisch afval geen
milieueffectrapport gemaakt hoeft te worden: ?er zijn geen belangrijke
nadelige milieueffecten van de activiteit te verwachten?. [1]
Dit besluit is een ?voorbereidingsbeslissing in de procedure voor een
Kernernergiewetvergunning.? Dat betekent dat er geen bezwaar kan
worden gemaakt. In een later stadium kunnen wel zienswijzen worden
ingediend tegen het ontwerpbesluit op de aanvraag om een
Kernenergiewetvergunning, waar je ook nog in kunt gaan op evt.
bezwaren tegen deze beslissing.
[1] https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-5514.html
Voor meer over het historisch afval:
http://www.laka.org/nieuws/2014/petten-en-het-historisch-afval-een-vervolgverhaal-3176/
-----------------------
** Concepttekst Energie-Unie: wel schaliegas, geen kernenergie
Dagblad Trouw[1] heeft een van de laatste conceptversies gezien van
het strategische plan voor een Europese energie-unie dat vandaag in
Brussel wordt gepresenteerd. Daaruit zou blijken dat de Europese
Commissie weinig toekomst ziet voor kernenergie, maar wel voor
schaliegas.
De Europese Commissie heeft weinig macht als het om energiebeleid
gaat. Dat is, net als bijvoorbeeld belastingwetgeving, een zaak van de
lidstaten. Maar door de Oekraïne-crisis zijn ook zij gaan beseffen dat
de Europese energiemarkt te versnipperd is en dat meer samenwerking
bittere noodzaak is. Zo moet de afhankelijkheid van vooral Russisch
gas kleiner worden.
De tekst van het rapport wordt vandaag definitief, na de bijeenkomst
van de voltallige Europese Commissie.[2] Acht EU-landen (Roemenie,
Frankrijk, Tsjechië, Slowakije, Litouwen, Polen, Slovenië en
Groot-Brittannië) waar kernenergie een belangrijke energiebron is (of
dat graag zouden willen) hebben al aan de bel getrokken in Brussel.
Hun energieministers hebben deze maand in een brief aan de
Eurocommissarissen Sefkovic (energie-unie) en Cañete (klimaat en
energie) gevraagd kernenergie op waarde te schatten in hun
strategische plan.
In de concept-tekst van het plan wordt eigen energiewinning dan ook
aangemoedigd. Dat kunnen hernieuwbare bronnen zijn, zoals zon en wind,
maar ook de conventionele fossiele brandstoffen. "En, voor de landen
die daarvoor kiezen, niet-conventionele fossiele bronnen." Die term
verwijst naar de winning van schaliegas. Die stuit in veel EU-landen
op bezwaren gezien de risico's voor mens en milieu.
De komende maand wordt op heel wat bijeenkomsten het plan besproken,
waarna er een formele besluitvorming komt in juni.
[1]
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3872992/2015/02/25/EU-Schaliegas-ja-kernenergie-nee.dhtml
[2] de eerste reacties zijn niet echt positief:
http://www.greens-efa.eu/energy-union-13627.html
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst