[Kernenergienieuws] ontmanteling KCB; historisch afval; Energie-unie

Laka Foundation info
Wo Feb 25 12:24:59 UTC 2015


Met vandaag:

** Antwoorden over Ontmantelingsfonds kerncentrale Borssele

** Minister: geen m.e.r. nodig veranderen Kew-vergunning NRG

** Concepttekst Energie-Unie: wel schaliegas, geen kernenergie

---------------------------

** Antwoorden over Ontmantelingsfonds kerncentrale Borssele

Gisteren zijn de vragen beantwoordt[1] die door de Zeeuwse  
Statenfractie van GroenLinks waren gesteld aan de Gedeputeerde Staten  
van de provincie Zeeland. Ze gingen vooral, naar aanleiding van een  
notitie van WISE[2], over het fonds van EPZ[3] voor de ontmanteling  
(?amovering?) van de kerncentrale Borssele. Ook de provincie praat in  
deze antwoorden EPZ opnieuw na: omdat de ontmanteling van de  
kerncentrale vanaf 2034 precies 489 miljoen euro kost (prijspeil  
2013), is er eind 2033 voldoende geld betaald door de afnemers van de  
elektriciteit (Delta en RWE). ?Eind 2033 zal(?) deze "voorziening  
amovering kerncentrale", zijn gegroeid tot circa ? 500 miljoen. Op dat  
moment is er, naar de huidige inzichten, voldoende kapitaal opgebouwd  
om aan de amoveringsverplichting van de kerncentrale te kunnen voldoen.?

WISE heeft nog steeds een aantal vragen[4] waarvan de belangrijkste  
is: wat er toch tussen 2004 en 2013 gebeurd? Als er in 2004 al 145  
miljoen euro beschikbaar was, waarom is er dan in 2012 maar 80 miljoen  
euro overgemaakt aan de onafhankelijke stichting die de gelden moet  
gaan beheren?

[1]  
https://zeeland.groenlinks.nl/nieuws/toekomstige-kosten-kerncentrale-borssele
[2]  
http://www.wisenederland.nl/sites/default/files/images/Antwoorden%20van%20EPZ%20op%20aanvullende%20vragen%20WISE%202015.pdf
[3] EPZ is de exploitant van de kerncentrale in Borssele. Delta (70%)  
en RWE (30%) zijn de eigenaren van EPZ. Delta is weer voor 50% van de  
provincie Zeeland, de andere 50% van Delta is van gemeentes in vooral  
Zeeland.
[4] http://www.wisenederland.nl/er-genoeg-geld-voor-sloop-borssele-deel-3


---------------------

** Minister: geen m.e.r. nodig veranderen Kew-vergunning NRG

De ANVS heeft namens minister Kamp besloten dat er voor het veranderen  
van de kernenergiewet-vergunning in verband met het bouwen van een  
beladingsinstallatie voor de afvoer van het historisch afval geen  
milieueffectrapport gemaakt hoeft te worden: ?er zijn geen belangrijke  
nadelige milieueffecten van de activiteit te verwachten?. [1]

Dit besluit is een ?voorbereidingsbeslissing in de procedure voor een  
Kernernergiewetvergunning.? Dat betekent dat er geen bezwaar kan  
worden gemaakt. In een later stadium kunnen wel zienswijzen worden  
ingediend tegen het ontwerpbesluit op de aanvraag om een  
Kernenergiewetvergunning, waar je ook nog in kunt gaan op evt.  
bezwaren tegen deze beslissing.

[1] https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-5514.html

Voor meer over het historisch afval:  
http://www.laka.org/nieuws/2014/petten-en-het-historisch-afval-een-vervolgverhaal-3176/


-----------------------

** Concepttekst Energie-Unie: wel schaliegas, geen kernenergie

Dagblad Trouw[1] heeft een van de laatste conceptversies gezien van  
het strategische plan voor een Europese energie-unie dat vandaag in  
Brussel wordt gepresenteerd. Daaruit zou blijken dat de Europese  
Commissie weinig toekomst ziet voor kernenergie, maar wel voor  
schaliegas.

De Europese Commissie heeft weinig macht als het om energiebeleid  
gaat. Dat is, net als bijvoorbeeld belastingwetgeving, een zaak van de  
lidstaten. Maar door de Oekraïne-crisis zijn ook zij gaan beseffen dat  
de Europese energiemarkt te versnipperd is en dat meer samenwerking  
bittere noodzaak is. Zo moet de afhankelijkheid van vooral Russisch  
gas kleiner worden.

De tekst van het rapport wordt vandaag definitief, na de bijeenkomst  
van de voltallige Europese Commissie.[2] Acht EU-landen (Roemenie,  
Frankrijk, Tsjechië, Slowakije, Litouwen, Polen, Slovenië en  
Groot-Brittannië) waar kernenergie een belangrijke energiebron is (of  
dat graag zouden willen) hebben al aan de bel getrokken in Brussel.  
Hun energieministers hebben deze maand in een brief aan de  
Eurocommissarissen Sefkovic (energie-unie) en Cañete (klimaat en  
energie) gevraagd kernenergie op waarde te schatten in hun  
strategische plan.

In de concept-tekst van het plan wordt eigen energiewinning dan ook  
aangemoedigd. Dat kunnen hernieuwbare bronnen zijn, zoals zon en wind,  
maar ook de conventionele fossiele brandstoffen. "En, voor de landen  
die daarvoor kiezen, niet-conventionele fossiele bronnen." Die term  
verwijst naar de winning van schaliegas. Die stuit in veel EU-landen  
op bezwaren gezien de risico's voor mens en milieu.
De komende maand wordt op heel wat bijeenkomsten het plan besproken,  
waarna er een formele besluitvorming komt in juni.

[1]  
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3872992/2015/02/25/EU-Schaliegas-ja-kernenergie-nee.dhtml

[2] de eerste reacties zijn niet echt positief:  
http://www.greens-efa.eu/energy-union-13627.html

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst