[Kernenergienieuws] Covra-uitbreiding; visie ondergrond

Laka Foundation info
Vr Feb 27 12:01:57 UTC 2015


Vandaag:

** Laka naar Raad van State tegen uitbreiding opslag radioactief afval

** Structuurvisie Ondergrond


--------------------------

** Laka naar Raad van State tegen uitbreiding opslag radioactief afval

Gisteren, 26 februari, is Laka, samen met 34 individuen en  
organisaties, in beroep gegaan bij de Raad van State  tegen de  
vergunning die het ministerie van Economische Zaken heeft afgegeven  
voor de uitbreiding van de opslag voor hoogradioactief afval bij de  
Covra. De vergunning voor uitbreiding van de opslag, noodzakelijk door  
het langer open blijven van de kerncentrale Borssele, was op 14  
januari aan de Covra verleend.
Zie:  
http://www.laka.org/nieuws/2015/vergunning-voor-uitbreiding-covra-verleend-3259/

Het kan even duren voor de zitting bij de afdeling Bestuursrechtspraak  
plaats zal vinden, maar we houden iedereen op de hoogte.


-----------------------------

** Structuurvisie Ondergrond

Tot en met 23 maart 2015 heet iedereen de mogelijkheid om te reageren  
op het concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor het  
milieueffectrapport van de Structuurvisie Ondergrond. ?De drukte in de  
ondergrond neemt toe door bijvoorbeeld de winning van energie en  
drinkwater en door opslag van energie en stoffen zoals CO2 in de  
toekomst. Daarnaast is de ondergrond belangrijk voor natuur, landschap  
en de leefomgeving. Met de Structuurvisie Ondergrond stellen de  
ministers het ruimtelijk beleid vast waarmee bijvoorbeeld  
aardwarmtewinning en gasopslag worden afgewogen tegen andere functies  
in een gebied. Zo komt er meer duidelijkheid voor initiatiefnemers en  
andere overheden bij toekomstige projecten in de ondergrond. Dat doet  
het Rijk door aan te geven waar activiteiten, en onder welke  
voorwaarden, worden toegestaan en waar niet.?

De ondergrondse opslag van radioactief afval wordt bewust niet  
meegenomen in deze Structuurvisie, want, de Structuurvisie gaat over  
de komende 25 jaar en in die 25 jaar worden een stappen ondernomen in  
ondergrondse kernafvalopslag. We zijn het daar niet mee is, want hoe  
kun je nu praten of wat er allemaal in de ondergrond kan, als je daar  
bewust iets belangrijks niet bij betrekt.. Terwijl er geen  
onomkeerbare besluiten genomen mogen worden die de toekomstige opslag  
van kernafval kunnen verhinderen, mogen we dat niet bij de  
besluitvorming betrekken. Hoe verhoudt zich dat dan met beslissingen  
waar nu over gepraat wordt?

Enfin, CO2ntramine, het platform ter bevordering van duurzame energie  
in Noord-Nederland, heeft een open brief aan minister Kamp (EZ)  
gepubliceerd die we van harte onderschrijven.
Zie hier:  
http://www.co2ntramine.nl/open-brief-structuurvisie-diepe-ondergrond/

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst