[Kernenergienieuws] ITER kern van Europees energiebeleid

Stichting Laka info
Di Jul 7 09:34:37 UTC 2015


Vandaag:

** ITER kern van Europees lange termijn energiebeleid?

Een opmerkelijk interview met de Nederlander Robert-Jan Smits in ITER 
Newsline deze week.[1] Smits is Directeur-Generaal Onderzoek en 
Innovatie van de Europese Commissie. Per 1 juli valt ITER, de 
onderzoeksfusie-reactor, niet langer onder zijn departement maar valt nu 
onder het Directoraat Energie. ITER (International Thermonucleair 
Experimental Reactor) is een gezamenlijk project van de EU, VS, Japan en 
nog een aantal landen. Jaarlijks stopt de EU enkele honderden miljoenen 
euro in kernfusie-onderzoek, waarvan een groot gedeelte naar de ITER gaat.

Gevraagd naar de reden van de verhuizing van ITER naar het Directoraat 
Energie zegt Smits:
?It allows us to position fusion at the core of our long-term energy 
strategy. As you know, the European Commission has presented its plan 
for an Energy Union, which aims to increase energy security within 
Europe and at the same time contribute to global climate goals. In that 
context, ITER is now playing a key role. The transfer of the 
responsibility inside the European Commission symbolizes that we no 
longer see ITER as just a big science project.?

Is wel de vraag wat dat lange termijn energiebeleid waard is, als de 
kern daar van iets is wat nog niet bestaat. Maar al wel 60 jaar ?binnen 
enkele decennia commercieel?. We hadden daar in november nog een artikel 
over.[2]

In 1992, toen de contracten voor ITER werden getekend werd verwacht dat 
de locatie in 1996 gekozen zou worden, de fusieproefreactor in 2005 
opgestart zou worden en zou naar verwachting 5 á 6 miljard dollar zal 
gaan kosten. Dat loopt allemaal iets anders. In 2005 is eindelijk 
besloten waar die moet komen: Cadarache, Zuid-Frankrijk. Toen waren de 
verwachte kosten al opgelopen tot $ 11 miljard en zou de opstartdatum in 
2015 vallen. [3]
Schattingen van vorig jaar mei spreken over start van ITER in 2022/2023 
en de geschatte kosten op 20 miljard dollar.[5]  In november komt er een 
update van budget en tijdschema. Hoewel ernstig genoeg, het grootste 
probleem (en dan vergeten we nog even alle fundamentele 
wetenschappelijke en technische issues die opgelost moeten worden) is 
misschien wel de vertrekkende beweging uit ITER die de VS aan het maken 
is. Voor het tweede jaar op een rij heeft de Senaat afgelopen mei ITER 
geschrapt uit het budget aan het ministerie van Energie. Weliswaar staat 
in het budget dat het House of Representatives passeerde wel de 
gevraagde $ 150 miljoen, maar het project staat serieus onder druk in de VS.

En dan is ITER alleen maar een wetenschappelijk experiment, niet bedoeld 
om elektriciteit te leveren. Dat moet daarna komen. Gepland staat een 
prototype fusiereactor DEMO. En daarna moeten er dan fusiereactoren 
komen die werkelijk elektriciteit leveren.

Eurofusion (29 onderzoeksinstituten en universiteiten uit 26 Europese 
landen die een groot gedeelte van het EU fusieonderzoeksgeld geld mogen 
opmaken) heeft in 2013 een scenario gepubliceerd waarin DEMO in 2030 in 
bedrijf moet gaan en de eerste commerciële fusiereactoren in 2040 
elektriciteit moeten gaan leveren [6] Misschien dat we eerst nog wel 
even naar de maan moeten om daar het voor kernfusie heel handige 
helium-3 vandaan te halen.[7] Of naar Jupiter ?where it is much more 
abundant?. [8]

Tsja, de beloftes zijn nog precies als in de jaren ?50-?70 van vorige 
eeuw: over 20 jaar leveren kernfusiereactoren overvloedige energie.

En dat is de kern van het Europese energiebeleid?

[1] http://www.iter.org/newsline/-/2226
[2] http://www.laka.org/nieuws/2014/kernfusie-de-eeuwige-belofte-3079/
[3] http://kernenergieinnederland.nl/faceted_search/results/taxonomy%3A204
[4] 
http://www.nature.com/news/five-year-delay-would-spell-end-of-iter-1.15621
[5] 
http://news.sciencemag.org/funding/2015/05/senate-subcommittee-moves-pull-u-s-out-iter-fusion-project
[6] 
https://www.euro-fusion.org/2013/01/bringing-fusion-electricity-to-the-grid/
[7] 
http://www.extremetech.com/extreme/197784-china-is-going-to-mine-the-moon-for-helium-3-fusion-fuel
[8] 
http://www.esa.int/Our_Activities/Preparing_for_the_Future/Space_for_Earth/Energy/Helium-3_mining_on_the_lunar_surface

-- 
                              http://www.laka.org
                     http://www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                          Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                  documentation and research
centrum kernenergie                            centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                     Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                        1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294                                    tel: +31-20-6168294
e-mail: info op laka.org                      IBAN: NL54 TRIO 0390 9021 79




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst