[Kernenergienieuws] belang kernenergie; straling nog gevaarlijker
Stichting Laka
info
Do Jul 16 10:28:33 UTC 2015
Met vandaag:
** Belang kernenergie wereldwijd neemt verder af
** Nieuw onderzoek: Lagestralingsdoses gevaarlijker dan aangenomen
------------------------
** Belang kernenergie wereldwijd neemt verder af
Een nieuw deel in de serie World Nuclear Industry Status Report is
gepubliceerd, het jaarlijkse ?feitenboek? over alles wat met kernenergie
te maken heeft. Mycle Schneider en Antony Froggatt zijn de hoofdauteurs.[1]
De belangrijkste conclusie: Het belang van kernenergie neemt af:
Kerncentrale produceerden in 2014 10,8 % van de wereldwijde
elektriciteit, dat is al drie jaar ongeveer stabiel, nadat het
geleidelijk afname na het historische topjaar 1996 (met 17,6%).
De productiecapaciteit van kernenergie is heel geconcentreerd: tweederde
van de wereldwijde capaciteit is aanwezig in vijf landen: Verenigde
Staten, Frankrijk, Rusland, Zuid-Korea en China (in deze volgorde nu
Japan is weggevallen). Frankrijk en de VS hebben samen de helft van de
wereldwijde capaciteit. Frankrijk produceert 50% van de totale ?output?
van kernenergie in de Europese Unie.
Meer cijfers uit het rapport:
* Net als in 2013, warden in 2014 vijf reactoren opgestart (drie in
China, een in Argentinië en een in Rusland) en een werd er gesloten (VS).
* In de eerste zes maanden van 2015 werden vier in China en een reactor
in Zuid-Korea opgestart.
* Twee werden in die periode gesloten: Doel-1 in België en
Grafenrheinfeld in Duitsland.
* Over 2014 werd met de bouw van drie reactoren begonnen. In 2010 waren
dat er nog 15.
* In totaal zijn 62 reactoren in aanbouw; vijf minder dan een jaar
geleden; minstens driekwart is vertraagd; de gemiddelde bouwtijd is
opgelopen tot7,6 jaar. In 10 van de 14 landen waar reactoren in aanbouw
is vertraging opgetreden. Vaak met jaren.
* Vijf reactoren zijn al 30 jaar of langer in aanbouw.
Het rapport staat boordevol interessante feiten en overzichtelijke
tabellen en grafieken. Zoals bijvoorbeeld op 93 een tabel die laat zien
met hoeveel de productiecapaciteit is toegenomen sinds het jaar 2000.
Voor wind is dat 365 GW, zon 180 GW en voor kernenergie is dat 20GW, en
dat is dan inclusief de reactoren in de levensduurverlengingsfase ?zoals
Borssele)
Ook in het rapport een update over de gevolgen van Fukushima. En met een
vergelijking tussen kernenergie en hernieuwbare energie: productie,
geïnstalleerd vermogen, en vooruitzichten, etc.
Dit jaar ook voor het eerst met twee nieuwe hoofdstukken: het eerste
gaat over de grote vertragingen bij het ontwikkelen van de nieuwe
generatie III+ reactoren (de EPR, AP1000 en de AES2006), het tweede
hoofdstuk gaat dieper in op het nieuwe speeltje van de nucleaire
industrie: de kleine modulaire reactoren.
[1] Kijk hier voor deze en alle vorige edities:
http://laka.org/docu/catalogus/zoeken?query=world+nuclear+industry+status+report
--------------------------
** Nieuw onderzoek: Lagestralingsdoses gevaarlijker dan aangenomen
Een groot nieuw onderzoek naar de gezondheidsgevolgen van minieme
hoeveelheden radioactieve straling onder ruim 300.000 werknemers leidt
tot de conclusie dat lage doses gevaarlijker zijn dan tot nu toe
aangenomen. Het onderzoek werd gepubliceerd in het gezaghebbende blad
The Lancet (Haematology ? 22 juni 2015) ?Ionising radiation and risk of
death from leukaemia and lymphoma in radiation-monitored workers
(INWORKS): an international cohort study?.[1]
Belangrijkste conclusies:
* Er is sterk bewijs (?strong evidence?) van ?een verband tussen doses
van cumulatieve, externe, chronische, lage-dosis, blootstellingen aan
straling en leukemie? (?dose-response relationship between cumulative,
external, chronic, low-dose, exposures to radiation and leukaemia?) .
* De studie bevestigd dat er risico?s zijn van zelfs zeer lage
stralings-doses
* De studie vindt geen stralingsdosis waarbij geen effecten optreden
(behalve nul): er is dus geen ?veilige? stralingsdosis.
Leo Tubbax, de woordvoerder van Stop Tihange in Belgie, heeft er een
Nederlandstalig artikel erover geschreven (Zuid-Nederlands, zoals hij
het zelf zegt).[2] Hij legt het verband met een verdrag tussen twee
afdelingen van de Verenigde Naties, de Wereld Gezondheid Organisatie
(WHO) en de IAEA (het Internationale AtoomEnergie Agentschap) uit 1959.
Daarin wordt overeengekomen dat de WHO geen onderzoek naar
gezondheidsaspecten van straling mag doen onafhankelijk van de IAEA en,
vooral, dat het doel van de IAEA, het promoten van kernenergie, boven de
belangen van de WHO, promoten en onderzoek naar gezondheid, gaat. [3]
Ian Fairlie, een Engelse onafhankelijk onderzoeker, naar
gezondheidseffecten van ioniserende straling, heeft het onderzoek
samengevat en in een breder kader gezet.[4] Hij gaat ook verder in op de
in de studie genoemde verontrustende toename van blootstelling aan
straling in de medische sector: ?medical radiation doses increased
6-fold in the US and doubled in the UK between 1982 and 2006?.
[1]
http://www.thelancet.com/journals/lanhae/article/PIIS2352-3026%2815%2900094-0/fulltext
[2]
http://www.stop-tihange.org/nl/microdoses-straling-veroorzaken-leukemie-zo-stelt-een-wetenschappelijke-studie-in-the-lancet/#more-203
[3] http://independentwho.org/en/who-and-aiea-aggreement/
[4]
http://www.ianfairlie.org/news/update-new-powerful-study-shows-radiogenic-risks-of-leukemia-in-workers-more-than-double-the-previous-estimate/
--
http://www.laka.org
http://www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info op laka.org IBAN: NL54 TRIO 0390 9021 79
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst