[Kernenergienieuws] Urenco verkoop
Stichting Laka
info
Vr Nov 27 10:50:43 UTC 2015
** Urenco: verkoop op punt van mislukken? (2)
Ook Britse media bevestigen nu dat het privatiseringsproces van
uraniumverrijkingsconglomeraat Urenco vastgelopen is. Er is een nieuwe
interim topman aangesteld: ?the change of leadership comes as British
Government officials continue to make efforts to resolve a deadlock
surrounding the potential sale of Urenco.?[1] Woensdag meldden we al dat
de Duitse aandeelhouders hun aandeel in Urenco onder willen brengen in
een ?Atomstiftung? samen met al hun andere kernenergie-onderdelen en de
daarvoor gereserveerde fondsen. [2] Daar zou dan de staat
verantwoordelijkheid (en financiële risico?s) voor moeten overnemen. Dat
is ook een teken dat de verkoop niet opschiet. Ook Hubertus Zdebel,
Bondsdaglid voor Die Linke in Berlijn en eind oktober aanwezig op het
politieke debat van VEDAN en Laka over privatisering in Almelo, blijkt
die mening toegedaan [3]
Op een lijst, die afgelopen woensdag geopenbaard werd met te verkopen
Britse staatsbedrijven, komt Urenco ook niet meer voor. Hoewel het
Kabinet in Londen nog zegt dat ze door gaan met voorbereidingen voor de
verkoop, is duidelijk dat het niet vlot: ?Last month, British, Dutch and
German officials held talks aimed at unblocking the logjam which has
prevented Urenco's privatisation.? Reden daarvoor zouden de slechte
financiële positie van de Duitse aandeelhouders zijn (RWE en E.on) maar
ook ?Dutch political opposition?.
De door het bedrijf gewenste nieuwe topman die de privatisering zou
moeten begeleiden, Sir Dick Olver, heeft ondertussen afgezegd,
waarschijnlijk door de weinige vooruitgang in het proces. Op Olver was
kritiek gekomen omdat hij uit de wapenindustrie (BAE Systems) afkomstig
is. (?Moet iemand uit de wapenindustrie een technologie privatiseren
waarmee kernwapens gemaakt kunnen worden?)
Nu wordt naar verwachting de nieuwe interim topman Stephen Billingham.
Hij zit al in het bestuur maar wordt nu voorzitter. Hij is afkomstig van
British Energy. Het Verenigd Koninkrijk hoopt ruim 3 miljard BPond te
krijgen voor de verkoop van haar derde deel in het bedrijf. Nederland en
Duitsland (de twee Duitse bedrijven) bezitten elk ook een derde. Voor
het totale bedrijf hoopten ze op ongeveer 10 miljard euro te ontvangen.
Er moet unanieme overeenstemming zijn over verkoop van (een deel van)
het bedrijf.
[1]
http://news.sky.com/story/1594818/billingham-to-chair-urenco-as-sale-stalls
[2]
http://www.laka.org/nieuws/2015/urenco-verkoop-op-punt-van-mislukken-4188/
[3]
http://www.hubertus-zdebel.de/verkauf-der-uranfabriken-von-urenco-vor-dem-aus/
--
http://www.laka.org
http://www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info op laka.org IBAN: NL54 TRIO 0390 9021 79
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst