[Kernenergienieuws] Urenco verkoop

Stichting Laka info
Vr Nov 27 10:50:43 UTC 2015


** Urenco: verkoop op punt van mislukken? (2)

Ook Britse media bevestigen nu dat het privatiseringsproces van 
uraniumverrijkingsconglomeraat Urenco vastgelopen is. Er is een nieuwe 
interim topman aangesteld: ?the change of leadership comes as British 
Government officials continue to make efforts to resolve a deadlock 
surrounding the potential sale of Urenco.?[1] Woensdag meldden we al dat 
de Duitse aandeelhouders hun aandeel in Urenco onder willen brengen in 
een ?Atomstiftung? samen met al hun andere kernenergie-onderdelen en de 
daarvoor gereserveerde fondsen. [2] Daar zou dan de staat 
verantwoordelijkheid (en financiële risico?s) voor moeten overnemen. Dat 
is ook een teken dat de verkoop niet opschiet. Ook Hubertus Zdebel, 
Bondsdaglid voor Die Linke in Berlijn en eind oktober aanwezig op het 
politieke debat van VEDAN en Laka over privatisering in Almelo, blijkt 
die mening toegedaan [3]

Op een lijst, die afgelopen woensdag geopenbaard werd met te verkopen 
Britse staatsbedrijven, komt Urenco ook niet meer voor. Hoewel het 
Kabinet in Londen nog zegt dat ze door gaan met voorbereidingen voor de 
verkoop, is duidelijk dat het niet vlot: ?Last month, British, Dutch and 
German officials held talks aimed at unblocking the logjam which has 
prevented Urenco's privatisation.? Reden daarvoor zouden de slechte 
financiële positie van de Duitse aandeelhouders zijn (RWE en E.on) maar 
ook ?Dutch political opposition?.

De door het bedrijf gewenste nieuwe topman die de privatisering zou 
moeten begeleiden, Sir Dick Olver, heeft ondertussen afgezegd, 
waarschijnlijk door de weinige vooruitgang in het proces. Op Olver was 
kritiek gekomen omdat hij uit de wapenindustrie (BAE Systems) afkomstig 
is. (?Moet iemand uit de wapenindustrie een technologie privatiseren 
waarmee kernwapens gemaakt kunnen worden?)

Nu wordt naar verwachting de nieuwe interim topman Stephen Billingham. 
Hij zit al in het bestuur maar wordt nu voorzitter. Hij is afkomstig van 
British Energy. Het Verenigd Koninkrijk hoopt ruim 3 miljard BPond te 
krijgen voor de verkoop van haar derde deel in het bedrijf. Nederland en 
Duitsland (de twee Duitse bedrijven) bezitten elk ook een derde. Voor 
het totale bedrijf hoopten ze op ongeveer 10 miljard euro te ontvangen. 
Er moet unanieme overeenstemming zijn over verkoop van (een deel van) 
het bedrijf.

[1] 
http://news.sky.com/story/1594818/billingham-to-chair-urenco-as-sale-stalls
[2] 
http://www.laka.org/nieuws/2015/urenco-verkoop-op-punt-van-mislukken-4188/
[3] 
http://www.hubertus-zdebel.de/verkauf-der-uranfabriken-von-urenco-vor-dem-aus/

-- 
                              http://www.laka.org
                     http://www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                          Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                  documentation and research
centrum kernenergie                            centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                     Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                        1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294                                    tel: +31-20-6168294
e-mail: info op laka.org                      IBAN: NL54 TRIO 0390 9021 79




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst