[Kernenergienieuws] Pallas onzekerder; veiligheid bij NRG

Stichting Laka info
Di Sep 13 14:36:05 UTC 2016


Pallas onzekerder; veiligheid bij NRG 

Dinsdag 13 september 2016

met vandaag:
1- Mallinckrodt verkocht aan IBA - toekomst Pallas nog onzekerder
2- Sussende brief over nucleaire veiligheid NRG Petten
3- Volg Laka nu ook op LinkedIn ( https://www.linkedin.com/company/stichting-laka )

Mallinckrodt verkocht aan IBA ? toekomst Pallas nog onzekerder ( http://www.laka.org/?p=5587 )

Mallinckrodt, een wereldspeler in de productie van farmaceutische artikelen, waaronder medische isotopen, verkoopt haar ?Nuclear imaging? divisie
aan IBA Molecular. Dat betekent dat ook de vestiging van Mallinckrodt in Petten, die de medische isotopen maakt met de grondstof uit de hoge flux
reactor, verkocht wordt. IBAM is een onderdeel van het Belgische IBA, een grote leverancier van medische isotopen geproduceerd met versnellers. Een
belangrijke onderdeel van het bedrijf is de ontwikkeling en verkoop van versnellers voor isotopenproductie. Met het vertrek uit Petten van
Mallinckrodt lijkt een belangrijke potentiële financier voor de nieuwe Pallas reactor te verdwijnen.
Van deze verkoop, zo verneemt Laka van bronnen binnen de nucleair medische diagnostiek, gaan sterke signalen uit. Mallinckrodt gelooft niet meer in de
winstgevendheid van medische (reactor)isotopen. En: het bedrijf gelooft niet meer in Petten. En dat het daar nu vertrekt betekent ook dat de
Amerikaanse multinational niet meer gelooft in de geplande Pallas reactor. Want Mallinckrodt was één van de (en waarschijnlijk de belangrijkste)
potentiële investeerder in de geplande reactor. Dat, kunnen we constateren, is nu van de baan.
 En IBA, zo horen we, zal echt niet gaan investeren in Pallas. IBA begon in 1986 als een spin-off van het cyclotron (versneller) onderzoekscentrum van
de Katholieke Universiteit in Louvain-la-Neuve in Waals-Brabant, België.
 Natuurlijk betekent het niet dat isototopen-productie in Petten op korte termijn verdwijnt, maar de nadruk zal op lange termijn veranderen met steeds
minder nadruk op de productie van de grondstof in de reactor.
Het is dus niet zomaar een economisch bericht, maar een verdere indicatie dat de markt voor medische isotopen enorm verschuift van productie met
reactoren naar productie door alternatieve methodes: decentraal, kleinschalig, gericht op individuele patiënten. Of zoals IBAM het noemt: Towards
personalized medicine. En daar is de productie door versnellers ?en wie weet de ASML-techniek- bijzonder geschikt voor. Een miljarden markt!
Mallinckrodt verkoopt niet zomaar een onderdeeltje, maar één die, zoals ze zelf zegt ( http://www.mallinckrodt.com/about/news-and-media/2197068 ),
50 jaar lang een ?strong cash-generating business? was en zeker ook de laatste jaren: ?Our team has made significant progress in driving
profitability over the past few years?. Waarom dan toch verkopen? Mallinckrodt zegt zich te gaan concentreren op de ?high-growth specialty
pharmaceuticals space? (de snelgroeiende markt van special farmaceutische artikelen).
 En zegt over radio-isotopen voor medische diagnostiek (imaging): ?But the business has been squeezed in recent years, caught between higher prices
for molybdenum-99 and changing practice patterns in cardiac nuclear medicine?.
Die verhoging van de prijzen van Molybdeen-99 heeft alles te maken met de druk op de industrie om te werken met 'full-cost recovery'. Medische
isotopen worden (nog steeds) voornamelijk geproduceerd in stokoude reactoren, die volledig gesubsidieerd werden. Er is alleen maar een drang geweest
om de prijs van die isotopen zo laag mogelijk te houden. Nu, nu er commerciëler moet worden gewerkt en dus meer kosten moeten worden meegenomen in de
prijs, wordt de winst minder en de alternatieven goedkoper. NRG heeft naar verluid al een verdubbeling van de prijs van de grondstof Mo-99 doorgezet,
maar, zoals Laka al duidelijk maakte in haar rapport uit 2013 (De Pallas business case (
http://www.laka.org/info/publicaties/2013-Pallas_business_case.pdf ) ? tussen droom en werkelijkheid) de prijs zou eigenlijk nog vier tot zeven keer
verdubbelt moeten worden voor er sprake is van 'full cost recovery'. De kans dat dat gebeurt is niet groot ?temeer daar er in andere landen op grote
schaal gesubsidieerd blijft, maar het is wel de enige mogelijkheid om Pallas eventueel commercieel haalbaar te maken (even afgezien van andere
problemen).
Na het bericht van gisteren over een door ASML ontwikkelde nieuwe methode van isotopenproductie is dit opnieuw een bericht dat de komst van Pallas een
stuk onzekerder maakt.

Sussende brief van minister over nucleaire veiligheid Petten ( http://www.laka.org/?p=5584 )

Minister Schultz legt alles nog een keer uit: er is echt niets aan de hand in Petten: de ANVS houdt goed toezicht, de financiële situatie is tot nu
toe onder controle (al zijn daar wel wat risico?s voor de toekomst), en van een slechte veiligheidscultuur is geen sprake. Net als trouwens van een
angstcultuur. Wat al die de klokkenluiders zeggen is bekend maar klopt niet. Dat is in het kort de brief (
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2016Z16397&did=2016D33760 ) die de minister van I&M naar de Kamer stuurde ?naar
aanleiding de zorg die verschillende partijen hebben uitgesproken? en het aangevraagde Kamerdebat over de veiligheid van de nucleaire installaties
in Petten.
De brief om de gemoederen te sussen begint dan ook stellig: ?De ANVS concludeert op basis van de verzamelde inspectiebevindingen dat er op dit
moment geen twijfel bestaat over de nucleaire veiligheid bij NRG te Petten.?
 Toch voor een goed verstaander, blijkt dat naar aanleiding van het rapport dat vorige week door de NOS (
http://www.laka.org/nieuws/2016/veiligheid-heeft-bij-nrg-niet-de-hoogste-prioriteit-5557 ) openbaar werd, en bij de ANVS bekend was, een missie van
het Internationale Atoomenergie Agentschap ingeschakeld werd ?die zich speciaal zou richten op het thema veiligheidscultuur.? Er komen zelfs drie
missies van het IAEA, twee tegelijkertijd in oktober, de derde begin 2017. Op 11 oktober komen de resultaten van die eerste missies.
En staat er opeens een intrigerende zin: ?De ANVS concludeert dat er op dit moment geen twijfel bestaat over de nucleaire veiligheid. Wel dient
ervoor gewaakt te worden dat NRG zijn veiligheidsprestaties borgt en continu verbetert. Bijzondere (omgevings)factoren van NRG vormen hiervoor, op
termijn, een risico.? Wat die ?bijzondere (omgevings)factoren? zijn wordt niet vermeld. Is dat de financiële situatie, het grote verloop in
gespecialiseerd personeel, de ombouw naar een commerciële organisatie, of nog iets anders?. Het wordt niet duidelijk.
Dus ook volgens de minister toch niet helemaal niets aan de hand, ondanks het ferme begin.
En uit de brief klinkt nou ook niet een enorm vertrouwen in de hoge flux reactor: ?Het is zeker niet uit te sluiten dat de beschikbaarheid van de
installaties in de toekomst zal afnemen door onverwachte verstoringen. Het door NRG gestarte programma om de veroudering van de installaties te
beheersen geeft echter, mits volledig en tijdig uitgevoerd, voldoende zekerheid dat de nucleaire veiligheid op het gewenste niveau blijft. Dit omdat
het programma nucleaire veiligheid boven beschikbaarheid stelt.?
De brief eindigt weer met de mededeling dat minister Kamp vóór oktober een ?integraal besluit zal nemen over ontvlechting van de Stichting ECN en
de toekomst van de verschillende activiteiten. Bij dit besluit zal hij onder meer de borging van de (nucleaire) veiligheid, de voorzieningszekerheid
van medische radio-isotopen, de (economische) levensvatbaarheid (in voorkomend geval) voor alle toekomstige onderdelen en de juridische, technische en
financiële haalbaarheid van de mogelijke oplossingen meewegen. De Kamer wordt hierover in het vierde kwartaal van 2016 geïnformeerd.?
En de NRG zelf? Dat is druk bezig ( https://twitter.com/nrgcom/status/774343456353312768 ) uit te leggen dat het filmpje (
https://www.facebook.com/stg.laka/videos/1655373428111473/ ) van LuckyTv toch echt niet de realiteit is.

Stichting Laka ( http://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie 
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( http://www.laka.org/donateur/ ).

Stichting Laka ( http://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )

------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20160913/3f5d798e/attachment-0001.html>



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst