[Kernenergienieuws] cesium na Tsjernobyl; verarmd uranium

Stichting Laka info
Vr Sep 15 14:06:17 UTC 2017


cesium na Tsjernobyl; verarmd uranium 

Vrijdag 17 september 2017

met:
? Aanwezigheid Cesium 31 jaar na Tsjernobyl
? Nieuw gebouw Covra voor verarmd uranium

Nieuw gebouw Covra voor verarmd uranium ( https://www.laka.org/?p=7786 )

Dat het nieuwe gebouw voor de opslag van verarmd uranium (VOG-2) bij de Covra is geopend, kan niemand ontgaan zijn. Het gebouw is uitsluitend voor het
afval van de uraniumverrijkingsfabriek in Almelo en zal over ongeveer 15-20 jaar al vol zijn. Hoewel Urenco nooit eigendom van het uranium is dat het
verrijkt, is in het ?geheime- verrijkingscontract wel opgenomen dat het afvalproduct ?verarmd uranium- achterblijft en eigendom van Urenco wordt.
En in het geval van Almelo dus in Nederland opgeslagen moet geworden.
Urenco hecht er altijd veel belang aan te zeggen dat het geen eigenaar is van het uranium dat ze verrijken. Dat is altijd hun belangrijkste
verdediging geweest als het ging over bijv. het uranium uit het door Zuid-Afrika bezette Namibië of over uranium uit mijnen waar de
arbeidsomstandigheden zeer slecht waren, of de milieuvernietiging groot. Ze verrijken het alleen maar en weten niet waar het vandaan komt: het blijft
ten allen tijde eigendom van de klant. Maar in de -geheime- contracten is wel opgenomen dat Urenco eigenaar wordt van het radioactief afval: verarmd
uranium. Verder blijkt uit antwoorden van Duitse regering ( http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/18/134/1813402.pdf ) op vragen uit de Bundestag, dat
?Low Assay Feed? (verarmd uranium met nog een heel klein beetje splijtbaar U-235) vanuit Gronau getransporteerd wordt naar Almelo. Daar wordt het
?herverrijkt?, maar het grootste gedeelte (90%) blijft dan in Almelo achter als radioactief afval.
Verder lezen ( https://www.laka.org/?p=7786 )

Aanwezigheid van cesium 31 jaar na Tsjernobyl ( https://www.laka.org/?p=7789 )

In de ketel van de afgedankte Dongecentrale in Geertruidenberg bevindt zich zoveel uit Tsjernobyl afkomstig radioactief Cesium-137 dat er een
vergunning voor moest worden aangevraagd. Het Cesium-137 kwam vrij bij de ontploffing van de kerncentrale in het Oekraïense Tsjernobyl in april 1986.
De kolencentrale is sinds 2011 niet meer in gebruik. Een jaar daarna is het complex overgenomen door een instelling die zich bezig houdt met het
restaureren en herbestemmen van cultureel erfgoed.
Verder lezen ( https://www.laka.org/?p=7789 )

Agenda: 

17 september -10 december: tentoonstelling Nuclear Culture - Perpetual Uncertainty. Z33, Hasselt (
https://www.z33.be/blog/2017/6/19/perpetual-uncertainty-nuclear-culture )
2-4 november, Parijs: Anti-nuclear World Social Forum (
http://fsm-antinucleaire2017.nuclearfreeworld.net/wp-content/uploads/2017/07/Tract_FSMAN_en.pdf ), wsfnonuke.org ( http://wsfnonuke.org )

Stichting Laka ( https://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie 
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( https://www.laka.org/donateur/ ).

Stichting Laka ( https://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )

------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20170915/c9acd70e/attachment.html>



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst