[Kernenergienieuws] PZEM aandeelhoudersstrategie
Stichting Laka
info
Do Sep 28 14:06:12 UTC 2017
PZEM aandeelhoudersstrategie
Donderdag 28 september 2017
PZEM: verliesgevende kerncentrale voor ?t Rijk; verder met winstgevende onderdelen ( https://www.laka.org/?p=7863 )
De aandeelhouders van PZEM - de provincie Zeeland en (vooral Zeeuwse) gemeenten - willen de kerncentrale kwijt. Uit de nieuw ontwikkelde
bedrijfsstrategie, waar de aandeelhouders binnenkort over moeten praten, blijkt dat ze ?op termijn? afstand willen nemen van de ?commerciële
energie-activiteiten?. De kerncentrale is een zaak van de landelijke overheid en de aandeelhouders zien ?een grotere rol van het Rijk?. Ze
willen dan wel volledig eigenaar worden van het winstgevende waterbedrijf Evides.
PZEM (voorheen Delta) heeft ?stappen gezet in de herijking van de aandeelhoudersstrategie?. Het in het voorjaar beloofde (
https://www.laka.org/nieuws/2017/pzem-na-zomer-toekomstscenario-elektriciteitscentrales-6800 ) strategiestuk met die titel is vorige week, 20
september, in grote lijnen gepresenteerd aan de aandeelhouders.
De belangrijkste passage in het persbericht ( https://www.zeeland.nl/actueel/stappen-gezet-herijking-aandeelhoudersstrategie-pzem ) luidt aldus:
?Voor de energie gerelateerde activiteiten geldt, dat er volgens de aandeelhouders geen direct publiek belang meer aanwezig is, dat
aandeelhouderschap rechtvaardigt. Bovendien passen deze activiteiten qua risicoprofiel niet bij een publieke aandeelhouder. Een belangrijke lijn van
de aandeelhoudersstrategie is daarom dat aandeelhouders op termijn hun betrokkenheid bij de commerciële energie-activiteiten beëindigen.?
De aandeelhouders ?zien hier dan ook een grotere rol van het Rijk naar de toekomst toe?; met andere woorden, het Rijk moet de kerncentrale maar
overnemen. Het is een herhaling van wat sinds de kerncentrale door de lage energieprijzen verlies is gaan leiden, gehoord wordt in Zeeland. ?Het
belang van deze centrale is van grote importantie en overstijgt de regio. De PZEM aandeelhouders zijn van mening dat de borging van deze belangen tot
de verantwoordelijkheid van het Rijk behoort.?
De huidige demissionaire kabinet, en vooral minister van Economische Zaken Henk Kamp, heeft meerdere malen duidelijk (
https://www.laka.org/nieuws/2016/kamp-verkoop-onderdelen-levert-voldoende-op-voor-verliezen-kerncentrale-6078 ) gemaakt dat dat niet gaat gebeuren: de
verkoop van onderdelen, bracht voldoende op om de verliezen van de kerncentrale te compenseren en bovendien is de veiligheid en daarmee het publiek
belang niet in het geding.
Hoe de ?verwachte- nieuwe coalitie hierover denkt is onduidelijk, maar zou wel eens welwillender kunnen staan ten opzichte van overname.
D66 in Zeeland ( http://a href= ) pleit er juist voor om de opbrengst van de verkoop van onderdelen (900 miljoen euro) niet te laten "verbranden in
de verliesgevende kerncentrale", maar ? ja , wat? Te investeren ?in projecten met een laag risico en een laag rendement (4 à 5%).? Dan duurt
het dus iets langer voor de miljoenen opgebrand zijn in de kerncentrale. Want dat de energieprijzen enorm gaan aantrekken, waardoor de kerncentrale
niet langer verlies zal leiden, wordt door veel analisten betwijfelt (
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/aandeelhouders-willen-af-van-energiebedrijf-pzem~ac996acc/ ).
De kerncentrale is niet de enige nucleaire faciliteit die verlies (
https://www.laka.org/nieuws/2017/epz-maakt-winst-maar-zorgt-voor-verlies-bij-eigenaren-7392 ) leidt; de hele nucleaire sector (
https://www.laka.org/nieuws/2017/na-borssele-urenco-en-nrg-schrijft-nu-ook-covra-rode-cijfers-7253 ) doet dat.
Agenda:
17 september -10 december: tentoonstelling Nuclear Culture - Perpetual Uncertainty. Z33, Hasselt. (
https://www.z33.be/blog/2017/6/19/perpetual-uncertainty-nuclear-culture )Een tentoonstelling rond hedendaagse kunst in het nucleaire Antropoceen. De
tentoonstelling brengt internationale kunstenaars samen uit Europa, de VS en Japan, die onderzoek doen naar thema?s als het nucleaire tijdperk,
radioactiviteit, straling en de complexe relatie tussen kennis en tijd.
17 november: Hasselt: Nuclear Culture - Ronde Tafel ( https://www.z33.be/blog/2017/7/17/nuclear-culture-ronde-tafel ), De Nuclear Culture Round Tables
brengen kunstenaars, architecten, filosofen, antropologen en sociologen samen met nucleaire organisaties, wetenschappers, stakeholders en ngo?s. Er
wordt dieper ingegaan op de problematiek rond het beheer van nucleair afval en de overdracht van kennis hierover naar de toekomst. Iedereen is welkom
om deel te nemen aan de gesprekken.
2-4 november: Parijs: Anti-nuclear World Social Forum (leaflet). (
http://fsm-antinucleaire2017.nuclearfreeworld.net/wp-content/uploads/2017/07/Tract_FSMAN_en.pdf )The third Antinuclear World Social Forum will take
place in France, the most nuclearized country in the world. For all nuclear issues to be debated, we invite you to attend this international meeting.
We will share our experiences and discuss together on the means to make possible the emergence of a world free of nuclear weapons and nuclear power
generation. More on: wsfnonuke.org ( http://wsfnonuke.org )
20 december: Den Haag, Tweede Kamer, Algemeen Overleg Nucleaire Veiligheid (
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2017A02993 ), 14-16 uur Groen van Prinstererzaal (was 10 oktober
gepland)
Stichting Laka ( https://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( https://www.laka.org/donateur/ ).
Stichting Laka ( https://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20170928/44f1548a/attachment-0001.html>
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst