[Kernenergienieuws] Wie gaat ontmanteling Dodewaard betalen

Stichting Laka info
Wo Sep 5 13:36:15 UTC 2018


Wie gaat ontmanteling Dodewaard betalen 

Woensdag 5 september 2018

Terug bij af: wie gaat ontmanteling Dodewaard betalen ( https://www.laka.org/?p=9590 )

De ?out-of-court settlement? gesprekken tussen de eigenaren van de stilgelegde kerncentrale Dodewaard en de Staat zijn mislukt. Die gesprekken
waren noodzakelijk om dat de dekking voor de kosten van de ontmanteling onvoldoende is. Deze gesprekken waren een laatste poging er buiten de
rechtbank uit te komen. In door Laka opgeduikelde documenten bleek vorig jaar dat bij de Kabinetsformatie er al rekening mee werd gehouden dat er tot
?200 miljoen betaald zou kunnen moeten worden voor de ontmanteling aan de in 1997 stilgelegde kerncentrale.
In maart 1997 ( https://kernenergieinnederland.nl/node/800 ) ?precies dertig jaar na inbedrijfname- werd Neerlands eerste kerncentrale Dodewaard
buiten bedrijf gesteld, volgens de eigenaar door een gebrek aan perspectief voor kernenergie. Na enkele jaren touwtrekken werd door druk van de
eigenaren gekozen voor uitgestelde ontmanteling in 2040. Die beslissing was op economische gronden: zo was de ontmanteling goedkoper omdat ze nog 40
jaar rente zouden krijgen op het gereserveerde bedrag.
 Rond de eeuwwisseling werd -zoals de hele elektriciteistsector- ook de gesloten Dodewaard geprivatiseerd. Zo kwam GKN, inclusief de spaarpot voor de
ontmanteling, uiteindelijk in handen van de huidige eigenaren onder de paraplu van de vennootschap NEA (Nederlands Elektriciteit
Administratiekantoor). De bedoeling was dat de kerncentrale overgedragen zou worden aan de Covra, maar die ging in 2006 niet akkoord met de
hoeveelheid gespaard geld die ze daarvoor zou krijgen.
Vanaf 2007 ( https://kernenergieinnederland.nl/node/782 ) is er ruzie over de kosten van ontmanteling: volgens de verschillende ministeries is de
dekking van de eigenaren voor de kosten onvoldoende. Dat resulteerde in jarenlang getouwtrek, openlijk geruzie, een rechtszaak (hier (
https://www.laka.org/nieuws/2016/nieuwe-fase-in-ruzie-over-aansprakelijkheid-kosten-ontmanteling-dodewaard-5957 ) een overzicht) en een -laatste-
poging om tot een vergelijk te komen buiten te rechtbank om. En die gesprekken met de achterliggende eigenaren van Dodewaard zijn nu mislukt.
De ?achterliggende eigenaren? is een interessant stelletje bedrijven. Kerncentrale Dodewaard heet officieel GKN (Gemeenschappelijke Kerncentrale
Nederland) en dat is via de vennootschap NEA in handen van Engie, EPZ, Nuon en Uniper. Allemaal bedrijven met ook andere kerncentrales dus: Engie
?via Electrabel zeven Belgische; EPZ Borssele; Nuon via moeder Vattenfall Zweedse en Duitse en tenslotte Uniper is sinds enige tijd een nieuwe
dochter van het Duitse E.on waarin alle vieze onderdelen (kolen en kern) zijn ondergebracht en waarmee Eon zelf als groen bedrijf verder kan.
De ontmantelingpot is ondertussen ?aangegroeid? tot ruim ?60 miljoen. Volgens GKN en NEA is dat over 27 jaar voldoende om de kosten, door
henzelf geraamd op 160 miljoen euro, te dekken. Volgens de Staat is dat volstrekt onvoldoende: In 2007 (
https://www.laka.org/nieuws/2007/vrom-te-weinig-geld-voor-ontmanteling-dodewaard-280 ) ging de Covra al uit van ?230 miljoen.
EPZ, Nuon, Engie en Uniper zeggen dat het bedrag dat ze gespaard hebben voldoende zal zijn voor de kosten van ontmanteling en dat ze verder ook geen
geld hebben, want geen inkomsten- de kerncentrale ?het enige ?asset? van NEA is immers gesloten. De minster van Financien was daar in november
2016 ( https://www.laka.org/nieuws/2016/nieuwe-fase-in-ruzie-over-aansprakelijkheid-kosten-ontmanteling-dodewaard-5957 ) niet van onder de indruk:
?Toen de KCD werd gebouwd was al bekend dat deze na verloop van tijd ontmanteld moest worden. Ook was bekend dat daar hoge kosten mee gemoeid zijn
en dat een kerncentrale na sluiting geen inkomsten meer oplevert. Het was dus ook voor de energiebedrijven vanaf het begin duidelijk dat er na
sluiting van hun kerncentrale voldoende geld moest zijn voor de ontmanteling.?
 Daarbij komt dat het ministerie van Financiën in de rechtbank becijferde (
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2017:2183 ) dat NEA tussen 2002 en 2009 wel ?850 miljoen (!) aan dividend heeft
uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Snelle ontmanteling Dodewaard?
 In december maakte Laka documenten uit de kabinetsformatie ( https://www.laka.org/nieuws/2017/ez-honderden-miljoenen-subsidie-8225 ) bekend waaruit
blijkt dat rekening werd gehouden dat de Staat tot ?200 miljoen zou moeten kunnen betalen voor de ontmanteling van Dodewaard.
 In die documenten staat ook een overweging die nu wel eens een stuk dichterbij zou kunnen gekomen zijn: ?Het lijkt vanuit organisatorische en
financiële overwegingen verstandig de ontmanteling van de kerncentrale Dodewaard (KCD) op korte termijn te starten en niet pas in 2045 zoals
voorzien.?

Agenda:

? 5 & 6 september: Openbare hoorzittingen in Schagen over het bestemmingsplan voor de Pallas-kernreactor
? 27 september: Debat: ( https://www.libris.nl/dominicanen/evenementen/september-2018/debat-dossier-doel/ )Dossier Doel, Maastricht, Boekhandel
Dominicanen, 17 uur.
? 16 oktober: 'Oordeelsvormende vergadering' gemeenteraad Schagen over bestemmingsplan Pallas
? 20 november: Algemeen Overleg Nucleaire Veiligheid, Tweede Kamer

Stichting Laka ( https://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie 
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( https://www.laka.org/donateur/ ).

Stichting Laka ( https://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )

------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20180905/cea470e2/attachment.html>



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst