[Kernenergienieuws] Borssele; Duitse kerncentrales en corrupte 'Energy bill' Ohio

Stichting Laka info
Ma Aug 12 13:20:05 UTC 2019


Borssele; Duitse kerncentrales en corrupte 'Energy bill' Ohio 

Maandag 12 augustus 2019

? Vertraging hoogspanningstraject slecht nieuws voor kerncentrale
? Duitse uitstoot broeikasgassen daalt, los van sluiting kerncentrales
? Het schandaal van de 'HB6 Energy Bill' in Ohio
? Het 'succesverhaal' van Duitse kerncentrales

Vertraging hoogspanningstraject slecht nieuws voor kerncentrale ( https://www.laka.org/?p=11075 )

De nieuwe hoogspanningslijn tussen Borssele en Rilland loopt zeker twee jaar vertraging op. Netbeheerder TenneT verwacht de verbinding eind 2022 in
gebruik te kunnen nemen, zo blijkt uit de bijgestelde planning. Daardoor zal met het in bedrijf komen van de windparken op zee door
?congestie-management? mogelijk vermogen moeten worden afgeschakeld: de kerncentrale in Borssele is daarvoor dan een belangrijke kandidaat.
Verder lezen ( https://www.laka.org/?p=11075 )

Duitse uitstoot van broeikasgassen daalt, los van sluiting kerncentrales ( https://www.laka.org/?p=11078 )

(Herman Damveld) We lezen regelmatig dat het besluit van de Duitse regering om te stoppen met kernenergie een grote fout is. Op die manier zou
Duitsland de klimaatdoelen namelijk niet halen. Onze analyse laat zien dat die bewering niet juist is.
Na het ongeluk met de Japanse kerncentrale bij Fukushima in 2011 besloot de Duitse regering te stoppen met kernenergie. Mensen die het niet met dat
besluit eens zijn, hameren de afgelopen jaren op de klimaatgevolgen van het stoppen met kernenergie. Ze stellen dat het belangrijke broeikasgas CO2
bij kernenergie niet vrijkomt. Dat de meeste kerncentrales gesloten zijn, is in hun ogen de reden dat Duitsland de klimaatdoelen niet haalt. Om te
onderzoeken of die beweringen kloppen, zijn we te rade gegaan bij de statistische afdeling van de Duitse overheidsorganisatie voor milieu, het
Umweltbundesamt. i ( https://www.umweltbundesamt.de/daten/energie/energiebedingte-emissionen#textpart-3 ), ii (
https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/384/bilder/dateien/3_abb_bruttostromerzeugung-et_2019-02-26.pdf ), iii (
https://www.umweltbundesamt.de/daten/energie/stromerzeugung-erneuerbar-konventionell#textpart-1 ) en iv (
https://www.umweltbundesamt.de/daten/energie/erneuerbare-energien-vermiedene-treibhausgase ).
Verder lezen ( https://www.laka.org/?p=11078 )

Het schandaal van de 'HB6 energy bill' in Ohio ( https://www.laka.org/?p=11070 )

Lees en huiver ( https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/28/planet-overheats-ohios-coal-industry-gets-a-bailout ): het verhaal over de
schandalige nieuwe wetgeving over energie (de HB6 energy bill) in Ohio en de corruptie die aan het aannemen vooraf ging. De nieuwe wet betekent een
enorme stap terug. Om de belangen van een paar rijke bedrijven te verdedigen, werd een controversiële nieuwe wet aangenomen (
https://www.vox.com/energy-and-environment/2019/7/27/8910804/ohio-gop-nuclear-coal-plants-renewables-efficiency-hb6 ) die vuile, decennia oude
kolencentrales subsidieert en de schone energieprogramma's van de staat de nek omdraait. En ook nog -op kosten van de consument- twee oude
kerncentrales in bedrijf houdt.
 En daarom voerden kernenergie-adepten (zoals Mike Schellenberger die na het aannemen van de wet twitterde "Congratulations to the people of Ohio for
their victory & thanks to all who helped!") hand in hand met corrupte fossiele bedrijven campagne voor deze wet. Ach, dan zijn je prioriteiten in elk
geval duidelijk.

Het 'succesverhaal' van Duitse kerncentrales ( https://www.laka.org/?p=11067 )

Het opblazen van de koeltoren afgelopen vrijdag van de al dertig jaar geleden stilgelegde kerncentrale Mülheim-Kärlich kreeg veel aandacht. Maar het
feit dat de kerncentrale het slechts precies 13 maanden (van 1 augustus 1987 tot 9 september 1988) af en toe had gedaan, werd wat onderbelicht. En het
is niet de enige Duitse kerncentrale die slechts heel kort in bedrijf is geweest.
Niet ver van Mülheim-Kärlich ligt Hamm-Üntropp, waar de THTR stond. Die kerncentrale werd in 1983 aan het elektriciteitsnet gekoppeld, haalde in
februari 1985 pas haar maximale vermogen en werd 2,5 jaar later, op 1 september 1989 definitief stilgelegd. Behalve het einde van een miljarden
investering was dit ook het einde van de Duitse thorium-droom. Want het was bedoeld als eerste van de nieuwe generatie kerncentrales op thorium.
Maar het kan nog korter. De Zuid-Duitse kerncentrale Niederaichbach werd op 1 januari 1973 in bedrijf genomen en anderhalf jaar later op 21 juli 1974
definitief stilgelegd. De gedurende deze tijd geleverde energie kwam overeen met ongeveer 18 dagen maximale capaciteit.

Agenda

? t/m 25 augustus: Clean Society ( http://zone2source.net/nl/hehe-clean-society/ ); tentoonstelling Glazen Huis, Amstelpark Amsterdam, met posters
uit de Laka-collectie;
? 12 - 19 augustus: International Anti-nuclear Summer Camp 2019 ( http://camp2019.nuclearheritage.net ) in Döbeln, in het oosten van Duitsland
? vrijdag 20 t/m 27 september: Wereldwijde klimaat actieweek, met op vrijdag 27 ( https://code-rood.org/nl/event/wereldwijde-klimaatstaking/
)klimaatstaking ?Disrupting our normal lives is the only way to secure our future?

Stichting Laka ( https://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie 
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( https://www.laka.org/donateur/ ).

Stichting Laka ( https://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )

------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20190812/f5b5beb7/attachment-0001.html>



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst