[Kernenergienieuws] Versnellers gaan ook therapeutische isotopen produceren; en meer
Stichting Laka
info op laka.org
Di Sep 28 15:53:52 UTC 2021
Versnellers gaan ook therapeutische isotopen produceren; en meer
dinsdag 28 september 2021
• België gaat belangrijk therapeutische isotoop met deeltjesversneller produceren
• Start Adviestraject Kernenergie zorgt voor onrust in Groningen
• De 'marktpartijen-willen-investeren-in-nieuwe-kerncentrale' mythe
• De Amerikaanse nucleaire renaissance
• Agenda
België gaat belangrijk therapeutische isotoop met deeltjesversneller produceren ( https://www.laka.org/?p=15710 )
De Belgische minister van energie, Van Der Straeten, liet er geen twijfel over bestaan: België is marktleider medische isotopen en wil dat blijven.
De samenwerking van de wereldleider van versnellertechnologie IBA met het studiecentrum voor kernenergie voor de productie van de medische isotoop
Actinium-225 is een nieuwe mijlpaal. Terwijl Nederland vasthoudt aan de Pallas-kernreactor, waarover het nieuwe kabinet zou moeten beslissen, wordt
duidelijk dat België wel inzet op innovatie.
Meer lezen ( https://www.laka.org/?p=15710 )
Start Adviestraject Kernenergie zorgt voor onrust in Groningen ( https://www.laka.org/?p=15720 )
In Noord-Nederland worden mensen altijd een beetje onrustig ( https://twitter.com/dvhn_nl/status/1440905538418716675 ) als er weer gepraat wordt over
kernenergie en kernafval. Niet zo vreemd, want sinds de jaren '70 zijn de zoutkoepels in Noord-Nederland de meest voor de hand liggende locatie voor
de uiteindelijk opslag van al het kernafval. Dat Groningen de ‘beste’ kandidaat is, wordt het liefst niet meer hardop gezegd; ‘pas in 2100 gaan
we over locaties praten’, maar iedereen beseft dat nog steeds. Die geschiedenis poets je niet weg door er niet over te praten. Vandaag begint de
Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur een discussietraject ( https://www.rli.nl/in-voorbereiding/kernenergie ) over kernenergie en nieuwe
kerncentrales (op verzoek van ministerie van EZK) en publiceert de website ( http://houdgroningenovereind.nl/Kernenergie2021.html ) ‘houd Groningen
overeind’ een kritische reactie op de opzet van het traject. Er is ook een voorbeeld-inspraakreactie.
De ‘marktpartijen-willen-investeren-in-nieuwe-kerncentrale’ mythe ( https://www.laka.org/?p=15717 )
Gisteren, maandag 27 september, bracht demissionair staatssecretaris van Klimaat, Dilan Yesilgöz (VVD) een bezoek aan de kerncentrale Borssele. Daar
zei ze (
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/130130/Demissionair-staatssecretaris-van-Klimaat-Zeeland-kan-gezond-verstand-in-de-kerncentrale-discussie-brengen
) opnieuw dat er ‘verschillende commerciële partijen zijn die eventueel belangstelling hebben om nieuwe kerncentrales te bouwen’. Het lijkt
daarom – voor dat dit een eigen leven gaat leiden – handig nog even het rapport aan te halen waar ze op doelt. Dat rapport van KPMG (
https://www.laka.org/nieuws/2021/marktconsultatie-bevestigd-kernenergie-alleen-met-veel-subsidie-mogelijk-15458 ) gaat bladzijde na bladzijde alleen
maar over alle voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat een bedrijf er ook maar over piekert te investeren in een kerncentrale. Natuurlijk zijn
commerciële partijen dan bereidt te investeren als ze zelf geen enkel risico meer lopen en geld toe krijgen. Ook ging het gesprek met EPZ over het
langer openhouden van de kerncentrale, dus ná 2033. Dat wil EPZ natuurlijk wel, maar dan moet er, volgens henzelf (
https://www.laka.org/nieuws/2020/epz-borssele-kan-langer-in-bedrijf-maar-moet-wel-geld-bij-13869 ), wel flink geld bij van de overheid.
De Amerikaanse nucleaire renaissance ( https://www.laka.org/?p=15714 )
Het Amerikaanse TVA heeft besloten de stekker uit een in aanbouw zijnde kerncentrale te trekken. Ook weer niet heel bijzonder, er zijn in de VS 43
kerncentrales waarvan de bouw al begonnen was, niet afgebouwd, maar bij deze gebeurde het 47 jaar nadat bouw begonnen was. Een nieuw record. Van de 30
reactoren die in de veel geroemde nucleaire renaissance, met miljarden belastinggeld, gebouwd zouden worden zijn er nu nog twee in aanbouw: ver over
tijd en ver over budget.
Meer lezen ( https://www.laka.org/?p=15714 )
Agenda
• 11-18 oktober: De crisis is nu! Den Haag, Extinction Rebellion, (meer info ( https://extinctionrebellion.nl/ ))
• 6 november: Landelijke massademonstratie Klimaatalarm, organisatie Klimaatcoalitie ( https://klimaatcoalitie.org/index.html ). Verder nog weinig
over bekend, maar noteer alvast de datum. De actie valt samen met de VN Klimaattop COP26 in Glasgow
• 29 november: Technische briefing stand van zaken Pallas, voorafgaand aan Commissie EFB, provinciale Staten Noord-Holland
Stichting Laka ( https://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( https://www.laka.org/donateur/ ).
Stichting Laka ( https://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <https://lijst.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20210928/0aa2cebf/attachment-0001.htm>
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst