[Kernenergienieuws] 'Don't nuke the climate' op COP29
Stichting Laka
info op laka.org
Wo Nov 20 13:29:21 UTC 2024
'Don't nuke the climate' op COP29
woensdag 20 november 2024
• 'Don't nuke the climate' op COP29
• Rathenau: "Pas op met de inzet van Big Tech op kernenergie, dat is kritieke infrastructuur met strategische betekenis"
• FD: "Kernenergie, de toekomst van gisteren die de energietransitie van vandaag hindert"
'Don't nuke the climate' op COP29 ( https://www.laka.org/?p=586648 )
Tot en met vrijdag, 22 november, is in Bakoe, Azerbeidzjan, COP29 bezig, de VN Climate Change Conference. De inbreng van het Nederlandse regering is
vrijwel nihil, die heeft ook helemaal niks met klimaatbeleid. Het enige dat ze daarvoor, als een alibi of schaamlap (wat wijst op schaamte die er niet
is) gebruiken is kernenergie. Meer landen hebben deze kwaal. Trots wordt meegedeeld (
https://world-nuclear.org/news-and-media/press-statements/six-more-countries-endorse-the-declaration-to-triple-nuclear-energy-by-2050-at-cop29 ) dat
zes nieuwe landen zijn aangesloten bij de coalitie (gestart vorig jaar op COP28 (
https://www.laka.org/nieuws/2023/verdrievoudiging-kernenergie-in-2050-of-hernieuwbaar-in-2030-20589 ) in Dubai) die een verdrievoudiging van de
kernenergie-capaciteit in 2050 wil. Met die 6 hebben nu 31 landen die verklaring ondertekend. Bij die 31 landen zijn er maar liefst 13 die nu nog geen
enkele kerncentrale in bedrijf hebben: Kroatië, El Salvador, Ghana, Jamaica, Kazachstan, Kenia, Kosovo, Moldavië, Mongolië, Marokko, Nigeria, Polen
en Turkije (wel in aanbouw). En een verdrievoudiging van niks is ook in 2050 nog steeds niks.
Afgelopen week werd in Bakoe dan ook actie gevoerd ( https://dont-nuke-the-climate.org/blog/towards-cop-29 ) tégen kernenergieplannen en vóór een
echt klimaatbeleid: de internationale coalitie Don’t nuke the climate hield verschillende demonstraties met vertegenwoordigers van milieu- en
klimaatbewegingen van over de hele wereld. Want: als de focus bij de energietransitie ligt op kosten en snelheid is dat het einde van kernenergie.
Meer lezen ( https://www.laka.org/?p=586648 )
Rathenau: "Pas op met de inzet van Big Tech op kernenergie, dat is kritieke infrastructuur met strategische betekenis" (
https://www.laka.org/button/583079 )
Grote techbedrijven vestigen sinds kort hun hoop ( https://www.laka.org/button/528241 ) op kernenergie. Onderzoekers van het Rathenau-instituut vinden
dat er kritischer gekeken moet worden naar de onderliggende energiehonger en de groeiende afhankelijkheid van Big Tech. Uit hun bijdrage in het NRC:
Energie vormt de ruggengraat van de digitale wereld. En grote techbedrijven nemen vaak essentiële onderdelen van hun waardeketen in eigen beheer.
Hierdoor neemt hun mondiale machtspositie verder toe.
Met betrekking tot kerncentrales is die machtspositie zorgelijk omdat het gaat om een kritieke infrastructuur met strategische belangen. Bovendien
kan de kennis en technologie die nodig zijn voor kernenergie als onderhandelingsmiddel worden ingezet op het geopolitieke toneel. Het beslag op
energie en ruimte is daarnaast een publieke zaak. Bij schaarste ontstaat een verdelingsvraagstuk: energie die door datacenters wordt verbruikt, kan
niet elders worden ingezet. De afhankelijkheid van de samenleving van Big Tech neemt hierdoor dus toe, waardoor ook de sturingskracht van de
maatschappij om te beslissen over gebruik en inzet van schaarse middelen afneemt.
Lees verder in het NRC (
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/15/pas-op-met-de-inzet-van-big-tech-op-kernenergie-dat-is-kritieke-infrastructuur-met-strategische-betekenis-a4873234
) van 18 november
FD: "Kernenergie, de toekomst van gisteren die de energietransitie van vandaag hindert " ( https://www.laka.org/button/580562 )
Dit weekend in het FD: Experts concludeerden al dat nieuwe kerncentrales in Nederland de economische logica overstijgen. Toch ligt kernenergie met het
aantreden van het nieuwe kabinet opnieuw op tafel. Gelukkig winnen harde knaken het van ideologische blindheid.
De expertadviezen interesseren onze regering niet, evenmin als de belabberde businesscase of de rampzalige overschrijdingen van budget en planning.
Daarmee lijken de plannen voor vier kerncentrales vooral ideologisch gemotiveerd. Mogelijk speelt er enige identitaire wrok. ‘Links was altijd
tegen, rechts was altijd voor, dus nu we eindelijk een knetterrechts kabinet hebben, gaan we ook eindelijk die fucking kerncentrales bouwen.’
Zoiets.
Is er ergens nog rationaliteit? Zeker, in de financiële wereld.
Lees het hele artikel van Daan Remarque in het FD van 15 november (
https://fd.nl/samenleving/1536046/kernenergie-de-toekomst-van-gisteren-die-de-energietransitie-van-vandaag-hindert ).
Agenda
• ma. 13 januari: publicatie ( https://www.laka.org/?p=530845 ) ontwerp Nationaal Programma radioactief afval
• di. 28 januari: symposium over kernenergie in Middelburg. Meer nieuws volgt
• wo. 12 februari: uitgestelde Kamercommissie KGG over kernenergie (
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2024A08125 ) (oa. plannen nieuwe kerncentrales);
Stichting Laka ( https://www.laka.org ) verzendt nieuws over kernenergie in Nederland.
Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie
plaatst het nieuws in een verhelderend kader.
Abonneren op kernenergienieuws is gratis.
Laka is volledig afhankelijk van uw donatie ( https://www.laka.org/donateur/ ).
Stichting Laka ( https://www.laka.org/ )
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
tel. 020-6168294
e-mail: info op laka.org ( mailto:info op laka.org )
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <https://lijst.laka.org/pipermail/kernenergienieuws/attachments/20241120/176e8836/attachment.htm>
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst